Klikk her for å få et hint
Hva må du multiplisere
Hva må du addere med x for å få
Denne aktiviteten følger fra Avsluttende eller ikke.
Et periodisk desimaltall er et desimaltall med et siffer eller en gruppe sifre som gjentas for alltid. Eksempel:\(\frac13 = 1 :3 = 0,3333333333333\)
Begynn med tallet
Hvordan kan du skrive
Kan du finne to ulike måter å gjøre det på?
Hva må du multiplisere
Hva må du addere med x for å få
Kan du lage en likning og løse den for å uttrykke
La oss se på
Hvordan kan du skrive \(0,\overline{25}\) uttrykt ved
Kan du lage en likning og løse den for å uttrykke
Prøv nå å skrive følgende periodiske desimaltall som brøk:
\(0,8\overline3\)
\(0,002\overline7\)
Kan du beskrive en metode som vil la deg uttrykke ethvert periodisk desimaltall som en brøk?
Her er et eksempel som kan være til hjelp:
Hvis
Dermed er
\(10x = x + 1,5 \)
\(\rightarrow 9x = 1,5\)
\(\rightarrow 18x = 3\)
\(\rightarrow x = \frac{3}{18} = \frac16\)
Denne aktiviteten inneholder nøye utvalgte eksempler som er ment å gi elevene mulighet til å bevise at ethvert periodisk desimaltall kan skrives som en brøk. Sammen med aktiviteten Avsluttende eller ikke? kan denne aktiviteten gi verdifull innsikt i sammenhengen mellom representasjonene brøk og desimaltall.
Før dere begynner med oppgaven, bør du forsikre deg om at elevene forstår at notasjonen
Definer
Pass på å få fram i diskusjonen at når desimalene gjentar seg, vil det å addere med 2 og multiplisere med 10 gi det samme svaret. Diskuter så med klassen prosessen med å sette opp og løse en likning med de to uttrykkene for
Når elevene er trygge på metoden med å konvertere periodiske desimaltall, for eksempel
\(0,\overline{25}\)
\(0,\overline{405}\)
\(0,8\overline3\)
\(0,002\overline7\)
Elevene kan sjekke svarene sine ved å regne ut for hånd eller med kalkulator.
De som blir ferdige, kan velge noen brøker, gjøre dem om til desimaltall, og så utfordre en medelev til å konvertere desimaltallet til en brøk igjen. Det kan gi gode muligheter til å diskutere kalkulatorens begrensninger, da kalkulatoren runder av tallet etter et gitt antall desimaler.
I plenumsdiskusjonen til slutt bør du ta utgangspunkt i elevenes tenking, for at dere sammen skal komme fram til en generell metode for å gjøre om ethvert periodisk desimaltall til brøk.
Be elevene om å vurdere periodiske desimaltall, som
For noen elever vil et hinder med denne aktiviteten være at de er usikre på hva det vil si at et desimaltall er periodisk. Bruk mye tid på å diskutere det som skjer når man multipliserer avsluttende desimaltall med potenser av 10, og øk gradvis antallet desimalplasser (f.eks. \(0,2 \rightarrow 0,22 \rightarrow 0,222 \rightarrow 0,222\) osv.). Be så elevene om å se for seg at desimalplassene fortsetter for alltid, for å hjelpe dem med å forstå at etter at man har multiplisert et periodisk desimaltall med 10, er det fortsatt uendelig mange siffer bak desimalkommaet.
Ressursen er utviklet av NRICH