Klikk her for å få eit hint
Kva må du multiplisere
Kva må du addere med x for å få
Denne aktiviteten følgjer frå Avsluttande eller ikkje?.
Eit periodisk desimaltal er eit desimaltal med eit siffer eller ei gruppe siffer som blir gjentekne for alltid. Eksempel:\(\frac13 = 1 :3 = 0,3333333333333\)
Begynn med talet
Korleis kan du skrive
Kan du finne to ulike måtar å gjere det på?
Kva må du multiplisere
Kva må du addere med x for å få
Kan du lage ei likning og løyse henne for å uttrykkje
La oss sjå på
Korleis kan du skrive \(0,\overline{25}\) uttrykt ved
Kan du lage ei likning og løyse henne for å uttrykkje
Prøv no å skrive desse periodiske desimaltala som brøk:
\(0,8\overline3\)
\(0,002\overline7\)
Kan du beskrive ein metode som vil la deg uttrykkje kva som helst periodisk desimaltal som ein brøk?
Her er eit eksempel som kan vere til hjelp:
Dersom
Dermed er
\(10x = x + 1,5 \)
\(\rightarrow 9x = 1,5\)
\(\rightarrow 18x = 3\)
\(\rightarrow x = \frac{3}{18} = \frac16\)
Denne aktiviteten inneheld nøye utvalde eksempel som kan gjere det mogleg for elevane å bevise at kva som helst periodisk desimaltal kan skrivast som ein brøk. Saman med aktiviteten Avsluttande eller ikkje? kan denne aktiviteten gi verdifull innsikt i samanhengen mellom representasjonane brøk og desimaltal.
Før de begynner med oppgåva, bør du forsikre deg om at elevane forstår at notasjonen
Definer
Pass på å få fram i diskusjonen at når desimalane gjentek seg, vil det å addere med 2 og multiplisere med 10 gi det same svaret. Diskuter så med klassen prosessen med å setje opp og løyse ei likning med dei to uttrykka for
Når elevane er trygge på metoden med å konvertere periodiske desimaltal, for eksempel
\(0,\overline{25}\)
\(0,\overline{405}\)
\(0,8\overline3\)
\(0,002\overline7\)
Elevane kan sjekke svara sine ved å rekne ut for hand eller med kalkulator.
Dei som blir ferdige, kan velje nokre brøkar, gjere dei om til desimaltal, og så utfordre ein medelev til å konvertere desimaltalet til ein brøk igjen. Det kan gi gode moglegheiter til å diskutere avgrensingar ved kalkulatoren, sidan kalkulatoren rundar av talet etter eit gitt antal desimalar.
I plenumsdiskusjonen til slutt bør du ta utgangspunkt i tenkinga hos elevane for at de saman skal kome fram til ein generell metode for å gjere om kva som helst periodisk desimaltal til brøk.
Be elevane om å vurdere periodiske desimaltal, som
For nokre elevar vil eit hinder med denne aktiviteten vere at dei er usikre på kva det vil seie at eit desimaltal er periodisk. Bruk mykje tid på å diskutere det som skjer når ein multipliserer avsluttande desimaltal med potensar av 10, og auk gradvis antalet desimalplassar (f.eks. \(0,2 \rightarrow 0,22 \rightarrow 0,222 \rightarrow 0,222\) osv.). Be så elevane om å sjå for seg at desimalplassane fortset for alltid, for å hjelpe dei med å forstå at etter at ein har multiplisert eit periodisk desimaltal med 10, er det framleis uendeleg mange siffer bak desimalkommaet.
Ressursen er utviklet av NRICH