Godtepose

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Du skal ha bursdagsselskap. Alle som kommer, skal få en godtepose.

Tolv bokser med assortert smågodt i løsvekt

Hvordan vil du fylle godteposene? 

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.

  • Hvor mange kommer i bursdagen?
  • Er rettferdig godtepose det samme som likt antall biter?
  • Skal alle godteposene være like?
  • Du kan sette rammer for om elevene kun skal forholde seg til antall og lik fordeling av smågodt ut fra bildet, eller om de kan velge fritt blant tilgjengelig godteri.
  • Bruk gjerne et bilde fra egen nærbutikk og la det være utgangspunktet.

Mulig utvidelse

Se Godtepose 2.

Ide hentet fra https://ontariomath.support/

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8