Godtepose
Aktivitet
Du skal ha bursdagsselskap. Alle som kommer, skal få en godtepose.
Hvordan vil du fylle godteposene?
Starthjelp
Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.
Mulig tilnærming
I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.
Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.
Mulig støtte
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.
- Hvor mange kommer i bursdagen?
- Er rettferdig godtepose det samme som likt antall biter?
- Skal alle godteposene være like?
- Du kan sette rammer for om elevene kun skal forholde seg til antall og lik fordeling av smågodt ut fra bildet, eller om de kan velge fritt blant tilgjengelig godteri.
- Bruk gjerne et bilde fra egen nærbutikk og la det være utgangspunktet.
Mulig utvidelse
Se Godtepose 2.
Ide hentet fra https://ontariomath.support/
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret