Godtepose 2

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Du inviterer til bursdagsselskap og dere blir fem barn til sammen. Mamma har kjøpt inn godteri, og du skal fordele alt godteriet i fem godteposer så rettferdig som mulig.

Hvordan vil du fylle de fem godteposene?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.

  • Hva er rettferdig? Må antall biter være likt eller har størrelse på godteriet noe å si?
  • Dere må fordele alle bitene

Se også Godtepose, for en litt annen oppgave.

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8