Godtepose 2
Aktivitet
Du inviterer til bursdagsselskap og dere blir fem barn til sammen. Mamma har kjøpt inn godteri, og du skal fordele alt godteriet i fem godteposer så rettferdig som mulig.
Hvordan vil du fylle de fem godteposene?
Starthjelp
Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.
Mulig tilnærming
I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.
Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.
Mulig støtte
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.
- Hva er rettferdig? Må antall biter være likt eller har størrelse på godteriet noe å si?
- Dere må fordele alle bitene.
Se også Godtepose, for en litt annen oppgave.
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret