Læreplankoblet

Jorden Rundt

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Du er deltager i en konkurranse om å reise rundt jorden på kortest mulig tid. Reglene er som følger: 

  • Du må starte og avslutte i Oslo. 
  • Du må være innom minst én stor by i hver verdensdel, bortsett fra Antarktis. 
  • Oslo teller ikke som besøk i Europa. 
  • Bruk internett til å finne destinasjoner og reisetider. 

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

Hver gruppe bør får en utskrift av vedlagte verdenskart med tidslinjer. 
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Hvilke reisemåter kan du velge? 
  • Hvilke tidssoner må du krysse for hver reise?
  • Kan du markere aktuelle byer på kartet?

For mellomtrinnet kan oppgaven avgrenses til reise i Europa. Start i Oslo. Deretter må man besøke fire byer som ligger henholdsvis nord, sør, øst og vest for Oslo.

 

Ide hentet fra Peter Liljedahl, "Race Around the World", https://www.peterliljedahl.com/teachers/numeracy-tasks.  

Send inn elevsvar

Til enhver tid vil det være mulig å sende inn løsning på noen av oppgavene på Mattelist.

Elever står fritt til å sende inn egne løsninger, men vi vil også gjerne at lærere sender inn besvarelser fra klassen sin.

Løsningsforslag kan bli publisert på sidene. Det kan være stas for klassen, samtidig som at andre elever og lærere kan bli inspirert.


Her er en liten veiledning:

  • Vi ønsker en løsning, ikke kun et svar.
  • Skriv løsningen slik at andre kan forstå hvordan du har tenkt.
  • Send gjerne bilder av arbeidet ditt.
  • Bruk gjerne illustrasjoner, grafer, tabeller, tegninger eller andre ting som viser hvilke hjelpemidler du har brukt i løsningen.
Løsningsforslag kan bli publisert på sidene!

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8,9,10