Jorden Rundt

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Du er deltager i en konkurranse om å reise rundt jorden på kortest mulig tid. Reglene er som følger: 

  • Du må starte og avslutte i Oslo. 
  • Du må være innom minst én stor by i hver verdensdel, bortsett fra Antarktis. 
  • Oslo teller ikke som besøk i Europa. 
  • Bruk internett til å finne destinasjoner og reisetider. 

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

Hver gruppe bør får en utskrift av vedlagte verdenskart med tidslinjer. 
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Hvilke reisemåter kan du velge? 
  • Hvilke tidssoner må du krysse for hver reise?
  • Kan du markere aktuelle byer på kartet?

For mellomtrinnet kan oppgaven avgrenses til reise i Europa. Start i Oslo. Deretter må man besøke fire byer som ligger henholdsvis nord, sør, øst og vest for Oslo.

 

Ide hentet fra Peter Liljedahl, "Race Around the World", https://www.peterliljedahl.com/teachers/numeracy-tasks.  

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8,9,10