Klosser
Aktivitet
Se for deg at du har to av hver av klossene på figuren. Med ulike kombinasjoner av klossene kan du lage forskjellige tall.
Eksempel:
Det største tallet du kan lage, er
Det minste tallet du kan lage, er
Kan du lage alle tallene mellom
Er det alltid en unik måte å lage et bestemt tall på, eller kan ulike kombinasjoner gi samme tall.
Utvidelse
Du har bare lov til å bruke tre ulike klosser (
Du kan lage
Velg tre klosser, og finn ut hvilke tall du kan lage med dem.
Hvilket sett med tre klosser må du velge for å lage størst omfang/område/rekkevidde/verdiområde/variasjonsbredde uten hull imellom?
Starthjelp
Det største tallet du kan lage, er
Det minste tallet du kan lage, er
Noen tall er enklere å lage enn andre (kanskje de som krever en kombinasjon av bare én eller to klosser), så det kan være en god idé å begynne med dem og så bygge videre på dem med noen ekstra klosser.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Denne aktiviteten gir elevene mulighet til å addere positive og negative tall, samtidig som de må arbeide systematisk.
Mulig tilnærming
Arbeidsarket som du finner i lista over kopioriginaler kan være nyttig.
Introduser situasjonen i aktiviteten. Negative klosser kan ses på som sterke heliumballonger som løfter opp klossene.
Elevene kan foreslå noen eksempler som klassen kan arbeide med for å avklare hvordan prosedyrene fungerer. Hva er det største og det minste tallet? Gi elevene tid til å forklare hvorfor
Sett klassen i gang med å arbeide med hovedoppgaven:
Kan du lage alle tallene imellom? Kan du vise hvordan? Er det alltid en unik måte å lage et bestemt tall på, eller kan ulike kombinasjoner lage samme tall?
Det finnes forskjellige strategier for å håndtere denne oppgaven, så hvis du observerer ulike framgangsmåter, kan du la elevene forklare hvordan de tenker. Det kan lede til en diskusjon om mulige måter å gå fram på.
Gode veiledningsspørsmål
- Kan du lage alle tallene imellom? Kan du vise hvordan?
- Er det alltid en unik måte å lage et bestemt tall på, eller kan ulike kombinasjoner lage samme tall?
Mulig utvidelse
Utvidelsesoppgaven som er beskrevet ovenfor, passer godt her. Noen elever kan lære av å se på hvordan andre elever har tenkt, og hvordan de har forklart tenkingen sin.
Mulig støtte
Organiser elevene i små grupper med et stort ark de kan arbeide på. Gruppene skriver tallene fra
Ressursen er utviklet av NRICH