Brøk, desimaltall og prosent
Aktivitet
Målet med dette spillet er å finne de to kortene som hører sammen.
Skriv ut kortene på papir. Det finnes tre sett med kort. Sett A er det enkleste, og sett C er det vanskeligste. Du finner kortene som kopioriginaler.
Hvilke strategier brukte du for å finne to kort som hører sammen?
Hvilke par var de enkleste å finne?
Hvilke par var vanskeligere å sette sammen?
Starthjelp
En tredel er tallet du får når du deler 1 på 3. En tredel kan representeres på følgende måter:
|
|
|
\(\frac13\) eller en ekvivalent brøk, for eksempel
\(0,3333 \dots =0,\overline{3}\)
\(33 \frac13 \:av\: 100 = 33 \frac13 \) %
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Dette spillet kan forbedre elevenes ferdighet i å gjenkjenne ekvivalente brøker, desimaltall og prosenter.
Mulig tilnærming
Det er tre sett med kort som du kan skrive ut, se lenkene i menyen til venstre. Sett A er enklest, og sett C er vanskeligst. Hver halvdel (topp/bunn) er ett sett alene, så du kan kombinere dem for å lage størrelsen og vanskelighetsgraden på spillet som du ønsker. For eksempel kan du kombinere toppen på sett A med bunnen på sett B.
Demonstrer aktiviteten ved å bruke kortene. La elevene spille, og fortsette til neste nivå når de er klar til det.
Samle klassen og spør etter strategier som er til hjelp i spillet.
Elevene kan også lage sine egne sett med kort som de kan dele på og bruke til å spille flere versjoner av spillet.
Gode veiledningsspørsmål
- Hva kan passe sammen med
?0,3 - Hva kan passe sammen med
?25 % - Hva kan passe sammen med
? \(\frac35\) - Hvilke kort er enklest å sette sammen til par?
- Hvilke kort er vanskeligere å sette sammen?
Mulig utvidelse
Elevene kan lage kort som krever utregning, for eksempel
Mulig støtte
Oppfordre elevene til å spille med kortene vendt opp noen ganger før de prøver med kortene vendt ned.
Ressursen er utviklet av NRICH