Læreplankoblet

Puslespill med tall og begreper

Aktivitet

For å bruke denne oppgaven må du skrive ut denne kopioriginalen.

 

Starthjelp

  • Kan et tall være både et partall og et oddetall?
  • Hva sier dette om hvor på brettet begrepskortene oddetall og partall må stå?
  • Kan du bruke denne ideen til å plassere noen andre begrepskort?
  • Hvis du har plassert nesten alle begrepskortene riktig i forhold til hverandre, men ikke finner ut hvor de siste kortene skal stå, kan du la noen av kortene bytte plass, enten de du allerede har plassert ut, eller med noen av de som er igjen. Husk at 1 ikke er et primtall.

Løsning

Det finnes mange mulig løsninger på denn oppgaven. Her er et par:

Tall mindre enn 20 5 18 15 11 1
Tall større enn 20 30 36 45 23 25
Oddetall 35 21 55 7 9
Partall 20 24 10 2 16
Faktorer i 60 60 12 6 3 4
 

Multiplum av 5

Multiplum av 3 Trekanttall Primtall Kvadrattall

 

Tall mindre enn 20 1 15 4 10 7
Trekanttall 36 45 6 55 3
Oddetall 9 21 5 35 11
Partall 16 18 12 20 2
Tall større enn 20 25 24 60 30 23
 

Kvadrattall

Multiplum av 3 Faktorer i 60 Multiplum av 5 Primtall

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

Denne aktiviteten gir elevene mulighet til å bruke og utvikle kunnskap om tallstørrelser på en interessant måte. De må arbeide med flere tall med ulike egenskaper samtidig, og vurdere relasjoner mellom tallene (primtall, kvadrattall, trekanttall osv.).

Mulig tilnærming

Vis elevene et 3 x 3-kvadrat med seks begrepskort, og la dem foreslå tall som kan stå i de tomme rutene.

Partall

 

 

 

Primtall

 

 

 

Firkanttall

 

 

 

 

Tall i 3-gangen

Tall i 5- gangen

Faktorer i tallet 24

 

 

 

 

 

 

 

 

Elevene arbeider i par eller grupper på tre og forsøker å fylle 5 x 5-kvadratet. Oppgaven er å fylle alle de 25 tallene slik at de passer med begrepskortene som de også skal plassere.

Det er flere mulige løsninger. Elevene kan gjerne finne så mange ulike løsninger de greier, og se etter sammenhenger i løsningene.

I plenum kan gruppene dele løsningene sine med hverandre og fortelle hvilke strategier de brukte for å finne dem.

Gode veiledningsspørsmål

  • Hvilke tall er vanskelige å plassere?
  • Finnes det kombinasjoner av begrepskort som gjør at det ikke er noen tall som oppfyller egenskapene til begge begrepene?

Oppmuntre elevene til å se nøye på rekkefølgen de bruker når de fordeler tallene. Se om de legger merke til tall som er spesielt viktige å få plassert.

Mulig utvidelse

Aktiviteten kan tilpasses ved å endre begreper på begrepskortene, endre tallene eller utvide rutekartet til 6 x 6, 7 x 7 osv. Videre kan elevene lage egne rutenett med tilhørende begrepskort og tall som passer sammen. Så kan de sammenligne og dele de nye rutenettene med hverandre.

Mulig støtte

Elever som ikke greier å fylle hele rutenettet, kan få flere tall å velge mellom. Alternativt kan de ta bort en rad og en kolonne slik at de begynner med et 4 x 4-kvadrat eller en kombinasjon.

 

Ressursen er utviklet av NRICH

8,9