Læreplankoblet

Puslespel med tal og omgrep

Aktivitet

For å bruke denne oppgåva må du skrive ut kopioriginalen i menyen til venstre.

 

Starthjelp

  • Kan eit tal vere både eit partal og eit oddetal?
  • Kva seier dette om kvar på brettet omgrepsskortane oddetal og partal må stå?
  • Kan du bruke denne ideen til å plassere nokon andre omgrepskort?
  • Viss du har plassert nesten alle omgrepsskortane rett i forhold til kvarandre, men ikkje finn ut kvar dei siste korta skal stå, kan du la nokon av korta byte plass, anten dei du allereie har plassert ut, eller med nokon av dei som er igjen. Hugs at 1 ikkje er eit primtal.

 

Løysing

Det er mange moglege løysingar på denne oppgåva. Her er eit par:

Tal mindre enn 20 5 18 15 11 1
Tal større enn 20 30 36 45 23 25
Oddetal 35 21 55 7 9
Partal 20 24 10 2 16
Faktorar i 60 60 12 6 3 4
 

Multiplum av 5

Multiplum av 3 Trekanttal Primtal Kvadrattal

 

Tal mindre enn 20 1 15 4 10 7
Trekanttal 36 45 6 55 3
Oddetal 9 21 5 35 11
Partal 16 18 12 20 2
Tal større enn 20 25 24 60 30 23
 

Kvadrattal

Multiplum av 3 Faktorar i 60 Multiplum av 5 Primtal

 

Lærarrettleiing

Kvifor arbeide med denne oppgåva?

Denne aktiviteten gir elevane høve til å bruke og utvikle kunnskap om talstorleikar på ein interessant måte. Dei må arbeide med fleire tal med ulike eigenskapar samtidig, og vurdere relasjonar mellom tala (primtal, kvadrattal, trekanttal osb.).

Mogleg tilnærming

Vis elevane eit 3 x 3-kvadrat med seks omgrepskort, og la dei foreslå tal som kan stå i dei tomme rutene.

Partal

 

 

 

Primtal

 

 

 

Firkanttal

 

 

 

 

Tal i 3-gangen

Tal i 5- gangen

Faktorar i talet 24

 

 

 

 

 

 

 

 

Elevane arbeider i par eller grupper på tre og prøver å fylle 5 x 5-kvadratet. Oppgåva er å fylle alle dei 25 tala slik at dei passar med omgrepsskortane som dei også skal plassere.

Det er fleire moglege løysingar. Elevane kan gjerne finne så mange ulike løysingar dei greier, og sjå etter samanhengar i løysingane.

I plenum kan gruppene dele løysingane sine med kvarandre og fortelje kva strategiar dei brukte for å finne dei.

Gode rettleiingsspørsmål

  • Kva tal er vanskelege å plassere?
  • Finnes det kombinasjonar av omgrepskort som gjer at det ikkje er nokre tal som oppfyller eigenskapane til begge omgrepa?

Oppmuntre elevane til å sjå nøye på rekkjefølgja dei bruker når dei fordeler tala. Sjå om dei legg merke til tal som er spesielt viktige å få plassert.

Mogleg utviding

Aktiviteten kan tilpassast ved å endre omgrep på omgrepskorta, endre tala eller utvide rutekartet til 6 x 6, 7 x 7 osb. Vidare kan elevane lage eigne rutenett med tilhøyrande omgrepskort og tal som passar saman. Så kan dei samanlikne og dele dei nye rutenetta med kvarandre.

Mogleg støtte

Elevar som ikkje greier å fylle heile rutenettet, kan få fleire tal å velje mellom. Alternativt kan dei ta bort ei rad og ein kolonne slik at dei byrjar med eit 4 x 4-kvadrat eller ein kombinasjon.

 

Ressursen er utviklet av NRICH

8,9