Multiplisere multipler 2
Aktivitet
I ligningen under står hver boks for et siffer som mangler:
◻0⋅◻0=◻0⋅◻0
En mulig løsning:
10⋅40=20⋅20
- Kan du finne andre måter som balanserer ligningen?
- (Ekstra utfordring:) Kan du forklare hvorfor det noen ganger finnes bare én måte å balansere ligningen på, mens det andre ganger finnes mange måter? Hva legger du merke til når det gjelder tallene?
Starthjelp
Du kan begynne med å få begge sider av ligningen til å bli 100, så 200, så 300, osv.
Finnes det mer enn én måte å balansere ligningen på i hvert tilfelle?
Er det noen tall som kan lages på mange forskjellige måter?
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Denne aktiviteten gir elevene mulighet til å øve seg på å multiplisere multiplerEn multippel er produktet av et gitt tall og et heltall. Tallet 8 en multippel av tallet 2, men også av 4, siden 8 er delelig med både 2 og 4. av 10. Den bygger også opp under læring om ekvivalens og balansering av ligninger, og kan lede til samtaler om felles faktorer. Aktiviteten inviterer elevene til å notere resultatene sine på en oversiktlig måte, finne mønster og forutse løsninger.
Mulig tilnærming
Elevene kan gjerne utforske problemet før de går i gang med mer systematisk arbeid. Forhåpentligvis vil de oppdage for eksempel at 60⋅10=60⋅10 (teller denne løsningen?), og at og 20⋅60=30⋅40=40⋅30=60⋅20 (der det finnes mer enn ett alternativ). Da kan det passe å diskutere hvordan de har tenkt å notere og holde oversikt over løsningene sine.
Å arbeide systematisk kan innebære å begynne med de laveste verdiene som er mulig: 10⋅10=10⋅10, med 100 på hver side av likhetstegnet. Kan det gjøres på en annen måte? Gå videre til 10⋅20=20⋅10. Kan det gjøres på flere måter? Prøv deretter 10⋅30, 10⋅40, osv.
Alternativt kan elevene arbeide seg gjennom alle mulighetene med 10⋅ og så gå videre til alle mulighetene med 20⋅, deretter med 30⋅, osv.
Hvis de organiserer resultatene sine etter hvor mange muligheter som finnes for å balansere ligningen, kan det hjelpe dem til å finne mønster og lage hypoteser.
Gode veiledningsspørsmål
- Finnes det andre måter å balansere ligningen på? Hvor mange måter finnes det?
- Kan du bruke det du vet om multiplikasjon?
Mulig støtte
Elevene kan prøve seg på Multipliser multipler 1 før de begynner på denne oppgaven.
Noen elever kan ha nytte av å bruke lommeregner i begynnelsen av arbeidet.
Ressursen er utviklet av NRICH