Vis/skjul
Nedenfor ser du ti grafer som viser hvordan olympiske rekorder har utviklet seg gjennom årene i ti ulike øvelser (Du finner dem også her).
Kan du finne ut hvilken olympisk øvelse hver av grafene representerer?
Her er noen spørsmål du kan tenke over:
Her ser du oversikten over de ti olympiske øvelsene som grafene i oppgaven handler om (men prøv så godt du kan å finne ut av det selv før du sjekker!):
Høydehopp for menn |
10 000 m for kvinner |
1500 m for kvinner |
Lengdehopp for menn |
Høydehopp for kvinner |
100 m for kvinner |
Spydkast for menn |
100 m for menn |
Tikamp for menn |
4 x 100 m stafett for menn |
I arbeidet med denne oppgaven må elevene finne mening i informasjonen som er gitt i grafiske bilder. De utfordres til å bruke det de selv vet om friidrettsøvelser, for å kunne tolke og forklare hovedtrekkene i de ulike grafene.
Del klassen opp i grupper på tre til fire elever, og gi hver gruppe en kopi av oversikten over de ti grafene.
Be elevene studere de ti grafene og prøve å finne ut hvilke ti olympiske øvelser de representerer. Alle grafene viser olympiske rekorder som har endret seg i tiden fra de første moderne olympiader ble arrangert.
Gi gruppene god tid til å studere grafene, diskutere og begynne å finne mening i hver av dem.
Gå rundt og lytt til hvordan elevene resonnerer. Hvis noen grupper står helt fast, kan et par spørsmål være til hjelp for å komme videre:
Etter at elevene har fått tilstrekkelig med tid til å studere grafene, skal de sette opp en liste med hvilken øvelse hver av grafene representerer.
Samle inn alle svarene. Se over og kommenter, for eksempel:
«De fleste gruppene har tenkt at graf 1 handlet om …, mens noen få har ment at det var … eller … Har dere et overbevisende argument for hva denne grafen kan vise? Eller hva den ikke kan vise?»
(Her kan det være hensiktsmessig å vise ett og ett bilde fra PowerPoint-fila.)
Gå gjennom hver graf på samme måte. Prøv å få elevene til å beskrive hovedtrenden i grafen, og oppmuntre dem til å komme med overbevisende argumentasjon for hvilken øvelse dette kan, eller ikke kan, beskrive.
Du må vurdere om elevene skal få søke på internett under arbeidet, eller om dere skal vente til den felles gjennomgangen. Da kan de søke på https://www.olympic.org/athletics og finne opplysninger om alle rekordene, og bruke dem til å bekrefte eller avkrefte løsninger.
Be elevene om å undersøke spesielt uvanlige trekk i grafen, som
Under «Starthjelp» finnes det en liste over de ti øvelsene denne oppgaven handler om. Elevene kan få se den, eller den kan skrives ut fra denne kopioriginalen.
Hvis elevene har fått utdelt utskrifter med alle grafene, kan lista over alle øvelsene klippes ut slik at de kan feste til den grafen som de mener den passer til.
Ressursen er utviklet av NRICH