Baravelle
Aktivitet
Titt på bildet en liten stund før du klikker det bort.
Kan du
- Gjenskape bildet?
- Beskrive bildet?
- Si noe om det matematiske som du legger merke til?
- Komme på noen matematiske spørsmål som du vil finne ut av?
Her er en kopioriginal med bildet.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Målet med å studere bildet er å legge til rette for diskusjon om forskjellige måter å se på, og å stille spørsmål som kan oppmuntre til videre undersøkelser.
Mulig tilnærming
Se på bildet i omtrent ett minutt før du gjemmer det eller tar det bort. Del deretter ideer.
Velg ut en eller to ideer eller spørsmål som klassen undersøker videre, for eksempel:
- Gjenskape bildet.
- Finne ut hvor stor brøkdel av hele figuren som er hvit, rød eller blå.
Gode veiledningsspørsmål
- Kan du fortsette mønsteret innover? Utover?
- Ligner figuren på noe du kjenner fra før?
- Kan du forklare hvorfor du mener at brøken får denne verdien?
Mulig utvidelse
Kan du finne forholdet mellom lengdene på sidene i trekantene?
Ressursen er utviklet av NRICH
8,9