Læreplankoblet

Papirpartnere

Aktivitet

Fargede ark

Du trenger papir i tre forskjellige størrelser og to–tre forskjellige farger for å arbeide med denne oppgaven.

Partneren din og du skal bestemme hvordan dere kan beskrive de forskjellige papirarkene. Dere må først bli enige om hvilke ord dere vil bruke til å beskrive størrelser og farger.

Etter tur skal dere spørre etter et papir som partneren skal gi til deg. Det er bare lov til å beskrive papiret, ikke pek! Eksempler: «Kan du sende meg det store blå arket?», «Kan du sende det lille røde arket?»

Etterpå kan du prøve å lage et mønster med to ark og be partneren din om å kopiere det.

Som en ekstra utfordring kan du beskrive mønsteret til partneren din, uten å vise det fram, og be partneren om å kopiere mønsteret. Eksempel: «Legg det lille blå arket midt oppå det store røde arket, slik at de ligger likt.»

Starthjelp

  • Hvordan kan du beskrive størrelsen av et papirark?

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

Oppgaven legger opp til utvikling av visuelle ferdigheter, beskrivende språk og samarbeidsferdigheter.

Mulig tilnærming

Begynn med bunker med A4-, A5- og A6-papir i to–tre forskjellige farger. Vis fram et ark, og be elevene tenke for seg selv hvordan de kan beskrive arket. Deretter kan to og to diskutere forslagene sine. Til slutt kan parene dele tankene sine med resten av klassen. Gjør dette med flere forskjellige ark for å trekke fram begreper som liten, knøttliten, stor, mellomstor, enorm og diger, i tillegg til fargene på arkene. Et viktig poeng å peke på at for eksempel begrepet mellomstor bare gir mening når en har et stort og et lite ark å sammenligne med.

En morsom fortsettelse er å spille et «1, 2, 3 … vis meg!»-spill, der du beskriver en størrelse og en farge på et papir, uten å holde opp et eksempel. Når du sier «vis meg!», holder en i paret opp et ark som passer til beskrivelsen. Dette kan utvides til at du beskriver to ark, og elevene i parene holder opp ett ark hver. Du kan også gi negative instruksjoner, som «vis meg et ark som ikke er stort eller blått!».

Problemet kan deretter introduseres som i beskrivelsen over.

Gode veiledningsspørsmål

  • Hvilken størrelse har arket du viser fram? Hvordan vet du det? Kan du sammenligne det med et ark som kan beskrives som lite/mellomstort/digert?
  • Hvilke størrelser mangler vi?
  • Hva er likt og ulikt mellom disse to arkene?

Mulig utvidelse

Bruk en eske uten lokk (en kopipapireske passer perfekt), og legg flere ark i bunnen av den i et bestemt mønster. Noen forslag finner du på bildet under. Be en av elevene i hvert par om å komme fram og se i esken. De må da tenke over hvordan de vil beskrive det de ser, og formidle dette til partneren som sitter på plassen sin. Partneren skal ut fra beskrivelsen prøve å kopiere mønsteret som er i esken. Elevene som beskriver mønsteret, må stå med armene på ryggen eller hodet, slik at de ikke kan peke når de skal beskrive hvordan partneren skal legge arkene.
 

Ark i forskjellige mønster

Ressursen er utviklet av NRICH

8