Temperaturløypa

Aktivitet

Til denne aktiviteten trenger du 5- 7 skåler, vann og mulighet for å kjøle ned og varme opp vann. Sett frem skåler med vann i ulike temperaturer foran barna. Ha gjerne isbiter i det kaldeste vannet. La barna få kjenne på vannet og bruk begreper som varmere og kaldere aktivt. Still spørsmål som:

  • Er dette vannet kaldere eller varmere enn ...
  • Hvordan kan vi finne ut om vannet er varmt eller kaldt?
  • Hva skjer med temperaturen på vannet hvis vi venter ei stund?
  • Hvorfor er det kaldt?
  • Er det noe annet som er varmt?

Når barna har fått kjenne på vannet en stund kan dere sammen sortere vannet i rekkefølge fra det kaldeste til det varmeste. For å sette sorteringen inn i en kontekst kan dere for eksempel plassere et bilde av ei sol helt til venstre. Vannet som er nærmest sola er det varmeste og så blir det kaldere og kaldere jo lenger vannet er fra sola. Dere kan også knytte dette til verdensrommet og planeter. Planeten nærmest sola er svært varm, og så bli de kaldere og kaldere jo lengre ut i verdensrommet vi kommer.

Rekkefølgen på planetene etter sola er som følger: Merkur, Venus, jorda, Mars, Jupiter, Saturn, Uranus og Neptun.

Illustrasjonsfoto

Lærerveiledning

Hvordan arbeide med denne aktiviteten?

I denne aktiviteten får barna flere kroppslige erfaringer med temperatur. De møter begreper som varm, kald, varmere, kaldere, neste, forrige, mellom. Barna får også være med å sortere vann fra kaldest til varmest og erfarer dermed hvordan størrelser kan ordnes i rekkefølge.

Rammeplanmål

Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet.

Gjennom arbeid med antall, rom og form skal barnehagen bidra til at barna erfarer størrelser i sine omgivelser og sammenligner disse.

Send inn elevsvar

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

17