Varmluftsballongen

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Fargerik varmluftsballong

Hvor mye luft er det i varmluftsballongen?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.

  • Hva slags form har ballongen?
  • Hvor stor kan ballongen være?
  • Hvor stor kan mannen være?

Skriv gjerne ut bilde av varmluftsballongen til alle gruppene (vedlegg).

 

Hentet fra Herget, W. (2000). Ein Bild sagt mehr als 1000 Worte. https://disk.mathematik.uni-halle.de/lehrerseite/bild_1000_worte.pdf

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

9,10