Skolegården

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Kommunen har bestemt at skolen din skal få nytt uteområde. Bruk https://kartiskolen.no/ og finn kart over din skole.

Lag et forslag til hvordan et nytt uteområde kan se ut.

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.

  • Hvordan er adkomst til bygninger og til nærområdet?
  • Hvor stor plass (areal) trenger de ulike aktivitetene?
  • Hvilke aktiviteter bør ikke plasseres ved siden av hverandre?
  • Skal det plantes trær eller busker?

Ide hentet fra Minnie Liu (2019), Students’ Mathematical Modelling Behaviors: Strategies and Competencies.

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8,9