Grønnsakshage

Stikkord: Modellering

Aktivitet

En familie ønsker å bli mer selvforsynte, og skal lage en grønnsakshage.

Kart over eiendom

Lag et forslag til hvordan familien kan utnytte hagen sin, slik at de kan høste mest mulig grønnsaker.

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Gode Veiledningsspørsmål

  • Hvilket areal egner seg/egner seg ikke til dyrking?
  • Bør de sette opp et drivhus?

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.

  • Hvor mange personer er det i familien?
  • Hvilke grønnsaker skal de dyrke? Hvilke kan de lagre?
  • Hvis familien sår én potet. Hvor mange kan de forvente å høste?
  • Hvor stort areal trenger de til de ulike grønnsakene?
  • Bruk kopioriginal eller ta utgangspunkt i en annen eiendom.

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

9,10