Læreplankoblet

Fyr langs kysten

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Fyr er plassert langs kysten for å hjelpe til med navigering til sjøs.

Dere er på sjøen.
Fra hvor langt unna kan dere se et fyr?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Gode veiledningsspørsmål

  • Hvordan kan dere forenkle oppgaven?
  • Kan dere lage en tegning?

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.

Mulig utvidelse

Kan dere lage et generelt uttrykk som gjelder for alle fyr?

 

Idé hentet fra Blum, W. & Borromeo Ferri, R. (2009). Mathematical modelling: Can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(1), 45–58.

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

9,10