Fyr langs kysten
Aktivitet
Fyr er plassert langs kysten for å hjelpe til med navigering til sjøs.
Dere er på sjøen.
Fra hvor langt unna kan dere se et fyr?
Starthjelp
Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.
Mulig tilnærming
I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.
Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.
Gode veiledningsspørsmål
- Hvordan kan dere forenkle oppgaven?
- Kan dere lage en tegning?
Mulig støtte
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.
- Hvilket fyr vil dere ta utgangspunkt i, og hva er relevante mål?
- Liste over fyr i Norge, fordelt på fylker: https://no.wikipedia.org/wiki/Norske_fyr
- Informasjon om jorda: https://nn.wikipedia.org/wiki/Jorda
Mulig utvidelse
Kan dere lage et generelt uttrykk som gjelder for alle fyr?
Idé hentet fra Blum, W. & Borromeo Ferri, R. (2009). Mathematical modelling: Can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(1), 45–58.
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret