Læreplankoblet

Forbruk av tørkepapir

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Hvor mye tørkepapir bruker elevene på din skole i løpet av en uke?

 

For 1.-3. trinn:

Hvor mye tørkepapir bruker alle elevene i din klasse i løpet av en dag?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.

  • Hvor mange ganger tørker du hendene i løpet av en dag?
  • Hvor mye tørkepapir bruker du hver gang du tørker hendene?
  • Hvor mye bruker klassen? Kan dette brukes for å finne ut hvor mye de andre klassene bruker?

Mulig utvidelse

Sammenlign gjerne forbruket med noe som er kjent for elevene, som størrelse på fulle pappesker, knytte det til en størrelse de kan se for seg.

Hvor mye koster tørkepapiret for skolen? Hvor mye er det å spare hvis elevene greier å redusere forbruket?

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8,9,10