Elever i klasserommet

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Hvor mange elever er det plass til i klasserommet?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

 

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.

  • Hvor stor plass trenger én elev?
  • Skal hver elev ha egen pult?
  • Hvor stort er klasserommet?
  • Kan elever stables oppå hverandre?

Mulig utvidelse

Eldre elever kan ta utgangspunkt i et større bygg i nærområdet som en fotballarena, idrettshall etc. Da kan oppgaven handle om hvor mange baller (eller noe annet) som kan få plass.

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8,9