Skjermtid

Stikkord: Modellering

Aktivitet

På Helsedirektoratet.no står følgende:

"Barn og unge 6–17 år bør begrense tiden i ro, særlig passiv skjermtid på fritiden."

Les mer på Helsedirektoratet sin nettside.

Lag en ukeplan for deg selv som viser hvor mye tid du skal bruke på å være i bevegelse og hvor mye passiv skjermtid du kan ha.

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Hva betyr passiv skjermtid? 

  • Hva slags aktiviteter bruker du for å holde deg i bevegelse? 

  • Hvor mye bør du være i fysisk aktivitet hver dag? 

 

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8,9