Skjell

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Inga samler på skjell. Hun er på stranden og plukker mange flotte skjell. Når hun kommer hjem, veier hun alle skjellene. Vekten viser 1,5 kg.

Hvor mange skjell kan Inga ha plukket?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Tror dere alle skjell har like stor masse (veier like mye)?

Endre gjerne konteksten til noe annet som passer dine elever.

 

Ide hentet fra Katja Maass "What are modelling competencies?" i ZDM 2006 Vol. 38, 125.

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8