Læreplankoblet

Økonomiske råd

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Maja bor i Oslo og går siste året på videregående skole. Til høsten skal hun studere.
Hun har lyst til å søke på 5-årig lærerutdanning på disse studiestedene:

  • NTNU, Trondheim
  • Universitetet i Bergen
  • Nord Universitet, Bodø

Hun synes at alle utdanningene og stedene virker spennende, men trenger din hjelp til å vurdere det økonomiske aspektet. Hun vil bo på hybel i nærheten av studiestedet.

Hvilket studiested vil du anbefale Maja å velge?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Gode Veiledningsspørsmål

  • Hvilke utgifter vil Maja få?

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Hvor store kan utgiftene være?
  • Nødvendig informasjon kan være semesteravgift, studielån, stipend, leie av hybel, transport i hverdagen, hjemreise etc.

 

Oppgaven er hentet fra Rita Borromeo Ferri i «Learning How to Teach Mathematical Modeling in School and Teacher Education», 2018, 48. 

 

 

Send inn elevsvar

Til enhver tid vil det være mulig å sende inn løsning på noen av oppgavene på Mattelist.

Elever står fritt til å sende inn egne løsninger, men vi vil også gjerne at lærere sender inn besvarelser fra klassen sin.

Løsningsforslag kan bli publisert på sidene. Det kan være stas for klassen, samtidig som at andre elever og lærere kan bli inspirert.


Her er en liten veiledning:

  • Vi ønsker en løsning, ikke kun et svar.
  • Skriv løsningen slik at andre kan forstå hvordan du har tenkt.
  • Send gjerne bilder av arbeidet ditt.
  • Bruk gjerne illustrasjoner, grafer, tabeller, tegninger eller andre ting som viser hvilke hjelpemidler du har brukt i løsningen.
Løsningsforslag kan bli publisert på sidene!

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

10