Økonomiske råd

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Maja bor i Oslo og går siste året på videregående skole. Til høsten skal hun studere.
Hun har lyst til å søke på 5-årig lærerutdanning på disse studiestedene:

  • NTNU, Trondheim
  • Universitetet i Bergen
  • Nord Universitet, Bodø

Hun synes at alle utdanningene og stedene virker spennende, men trenger din hjelp til å vurdere det økonomiske aspektet. Hun vil bo på hybel i nærheten av studiestedet.

Hvilket studiested vil du anbefale Maja å velge?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Gode Veiledningsspørsmål

  • Hvilke utgifter vil Maja få?

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Hvor store kan utgiftene være?
  • Nødvendig informasjon kan være semesteravgift, studielån, stipend, leie av hybel, transport i hverdagen, hjemreise etc.

 

Oppgaven er hentet fra Rita Borromeo Ferri i «Learning How to Teach Mathematical Modeling in School and Teacher Education», 2018, 48. 

 

 

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

10