Lakkere trekkvogn
Aktivitet
Dere skal lakkere førerhuset til en Volvo.
Hvor mye lakk trenger dere?
Starthjelp
Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.
Mulig tilnærming
I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.
Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.
Mulig støtte
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.
- Hvilken form har førerhuset?
- Hvilke deler skal ikke lakkeres?
- Hvor stor overflate dekker 1 L lakk?
- Hvor mange lag med lakk trengs?
Mulig utvidelse
- Alternativt lakkere tilhengeren
Ideen er hentet fra Katja Maass "What are modelling competencies?" i ZDM 2006 Vol. 38 (2), 122.
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret