Læreplankoblet

Lakkere trekkvogn

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Bilde av et Volvo trekkvogn med tilhenger. Førerhuset er gult.

Dere skal lakkere førerhuset til en Volvo.

Hvor mye lakk trenger dere?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Hvilken form har førerhuset?
  • Hvilke deler skal ikke lakkeres?
  • Hvor stor overflate dekker 1 L lakk?
  • Hvor mange lag med lakk trengs?

Mulig utvidelse

  • Alternativt lakkere tilhengeren

 

Ideen er hentet fra Katja Maass "What are modelling competencies?" i ZDM 2006 Vol. 38 (2), 122.

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

9,10