Hvor mye koster jeg?
Aktivitet
Hvor mye har en ungdom kostet sine foresatte det siste året?
Starthjelp
Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.
Mulig tilnærming
I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.
Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.
Mulig støtte
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.
- Mat og drikke.
- Klær og sko.
- Personlig pleie.
- Ferie og fritid.
- Transport.
Oppgaven er oversatt fra Thomas Højgaard, "The Essential Difference Between Mathematical Modeling and Problem Solving", i Richard Lesh et.al. (2010) "Modeling Students’ Mathematical Modeling Competencies", ICTMA 13, 263.
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret