Læreplankoblet

Hvor mye koster jeg?

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Hvor mye har en ungdom kostet sine foresatte det siste året? 

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Mat og drikke.
  • Klær og sko.
  • Personlig pleie.
  • Ferie og fritid. 
  • Transport.

 

Oppgaven er oversatt fra Thomas Højgaard, "The Essential Difference Between Mathematical Modeling and Problem Solving", i Richard Lesh et.al. (2010) "Modeling Students’ Mathematical Modeling Competencies", ICTMA 13, 263.

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

9,10