Forbikjøring

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Hvor langt fram må du ha fri sikt for at du skal kunne foreta en sikker forbikjøring?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Hvilken tillatt hastighet har strekningen?
  • Hvor fort kjører det kjøretøyet som du skal kjøre forbi?

 

Ide hentet fra Adolf J.I. Riede, «Modeling the Sensorial Perception in the Classroom», i Richard Lesh et.al. (2010) «Modeling Students’ Mathematical Modeling Competencies», ICTMA 13, 263.

 

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

10