Læreplankoblet

Piknik i parken

Aktivitet

Sonja, Mikkel og Billy er på piknik i parken. Bildet viser det de har med seg av mat og drikke. De skal dele alt likt.

To pizzaer delt i fire, to halvlitersflasker, tre epler og sju muffins.

Kan du finne ut hvor mye hver av dem får?

Kan du uttrykke dette som brøk, desimaltall eller prosent?

 

Starthjelp

Hvor mange pizza/epler/ muffins det? Hvor mange får hver av dem?

Hvor stor del av hele pizzaen er ett stykke? Hvilken brøk er det? Hvor mange stykker får hver av dem?

Hvordan kan brusen deles rettferdig?

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

I denne aktiviteten skal elevene dele noe likt, og samtidig utforske brøk, desimaltall og prosent på flere ulike måter. Oppgaven belyser også hva som i ulike situasjoner er «den hele» når vi snakker om brøk, desimaltall og prosent.

Mulig tilnærming

Vis bildet til klassen, og fortell om barna som er på piknik.

La elevene snakke sammen i par om hvordan de vil gå fram. Gå rundt og lytt, og legg merke til hvordan de uttrykker hvor mye hvert barn får, som brøk, desimaltall og prosent.

Samle klassen og be elevene om å forklare hvordan de vet at maten og drikken er delt likt mellom de tre barna. Så kan dere for eksempel diskutere flere måter å dele pizzaene på. Diskuter også ulike måter for å uttrykke hvordan brusen deles: 23 av en flaske til hver eller 13 av en liter til hver. Snakk om sammenhengen mellom brøk, desimaltall og prosent ved å se på delene av mat og drikke som barna får, og diskuter hvor man finner igjen en av representasjonene i de andre.

Gode veiledningsspørsmål

  • Hvor mye pizza/epler/ muffins er det til sammen?
  • Hvordan kan vi dele det likt mellom tre personer?

Mulig utvidelse

Hvordan blir det hvis det er fire barn på pikniken? Blir det enklere å dele maten og drikken likt hvis det er andre antall barn?

Mulig støtte

For enkelte elever kan det være en støtte å ha bildet på et ark foran seg, eller ha konkreter som de kan dele fysisk.

 

Ressursen er utviklet av NRICH

8