Rull terningen
Aktivitet
Til denne oppgaven trenger du et 5 x 5-kvadrat og en terning.
Plasser terningen i ruta øverst til venstre. Rull en gang for hver rute.
Skriv tallet som vises på toppen av terningen, i samme rute (øverst til venstre). Følg ruta som er anvist med de grønne pilene ved å rulle terningen fra rute til rute. Skriv ned tallet som er på toppen av terningen, etter hvert som du ruller den. I videolinken nedenfor ser du hvordan du gjør det. Husk at du bestemmer selv hvordan terningen skal ligge i starten.
Du kan se hvordan du gjør det, i denne videoen:
- Fyll ut alle de 25 rutene. Hva legger du merke til?
- Kan du se noen mønster?
- Begynn med et annet tall, og fyll ut et nytt 5 x 5-kvadrat. Hva legger du merke til nå?
- Kan du gjøre noen små endringer som gjør at mønstrene endrer seg? Hva legger du merke til nå?
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Denne oppgaven utfordrer elevenes kreativitet. De må lete etter mønster og beskrive det de finner, og de må prøve seg fram, eksperimentere og stille gode spørsmål.
Mulig tilnærming
En måte å presentere denne oppgaven på er å vise filmen og spørre elevene hva de legger merke til. Da blir det mulig å klargjøre hva som skjer, og diskutere reglene for aktiviteten. Etter at reglene er bestemt og forstått, kan elevene begynne å gjøre aktiviteten selv.
Du finner en kopieringsoriginal som elevene kan bruke til oppgaven. Når de har fylt ut 5 x 5-kvadratet, kan de skrive ned hva de har lagt merke til. Etter at alle har gjort notater, blir er det en fin mulighet til å diskutere og dele det de har funnet ut. Eventuelt kan elevene fylle ut et nytt 5 x 5-kvadrat og observere på nytt. På den måten får de bekreftet eller avkreftet observasjonene de gjorde etter første forsøk. Når alle observasjonene er delt og diskutert i plenum, kan elevene begynne på oppgave 3. Det er viktig å sette av tilstrekkelig tid til deling og diskusjon i plenum.
Gode veiledningsspørsmål
- Ser du noe mønster i tallene du har skrevet ned? Beskriv det du ser!
- Hvorfor blir mønsteret slik?
- Prøv å begynne med terningen i en annen stilling enn første gang. Hvilke endringer har du foretatt?
- Fortell hva du har lagt merke til etter endringene.
Mulig utvidelse
Kan elevene forutse hva resultatet av regelendringer vil føre til (endring av størrelsen på brettet, hvilken vei terningen skal rulle, osv.)?
Mulig støtte
Noen elever kan trenge bistand til å notere tallene på brettet og rulle terningen på riktig måte.
Ressursen er utviklet av NRICH