Talltårn

Aktivitet

Vi starter med fire tilfeldige tall, men ikke 0.

Thumbnail

Så legger vi sammen tallene parvis og plasserer de nye tallene over, slik:

Thumbnail

Deretter legger vi sammen de nye tallene parvis og plasserer de nye tallene over på samme måte, slik:

Thumbnail

 

Til slutt legger vi sammen de to siste tallene og plasserer det siste tallet på toppen, slik:

Thumbnail

 

  • Velg fire nye tall som gjør at tallet på toppen blir 15.
  • Finn så mange eksempler på fire starttall du greier, som gjør at tallet på toppen blir 15.
  • Finner du et system? Kan du beskrive det?
  • Hvor kan det lønne seg å starte?

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

Denne oppgaven utfordrer elevene til å være kreative matematikere. De må lete etter mønster og systemer, lage hypoteser og kontrollere dem, og de må bruke det de allerede kan, i nye sammenhenger. Kreative matematikere prøver seg fram med eksempler, tegner, eksperimenterer og stiller gode spørsmål.

Mulig tilnærming

Denne aktiviteten fungerer både i individuelt arbeid og som gruppearbeid, men vi anbefaler at elevene får mulighet til å dele og diskutere løsninger med hverandre.

En måte å organisere aktiviteten på er å introdusere oppgaven felles for alle elevene, for eksempel på smartboard. Det er viktig at de noterer ned svarene de finner og strategiene de bruker. Kopieringsoriginaler til å fylle ut tall finner du her.

Etter at elevene har arbeidet en stund med oppgaven, bør de få mulighet til å diskutere med hverandre. Plasser dem i grupper på 2–3 elever. Hvis de allerede har arbeidet i grupper, kan du la dem diskutere videre. Veiledningsspørsmålene kan være til hjelp videre i arbeidet.

Sett av tid på slutten av timen til å løfte fram løsninger og strategier i plenum. Skriv dem opp slik at de blir tilgjengelige for alle elevene. Diskuter likheter og forskjeller i løsningene.

En diskusjon som kan dukke opp i gruppene og i plenum, er når to løsninger har like tall, bare på forskjellig plass, for eksempel:

Thumbnail

Det er ikke et riktig eller feil svar i dette tilfellet, men det er et eksempel på at det ofte må bestemmes et kriterium for åpne oppgaver som denne.

Gode veiledningsspørsmål

  • Hva har dere funnet ut? Har dere et system?
  • Er det noe spesielt med de fire tallene nederst? Er det noen tall som går igjen? Hvorfor er det slik?

Mulig utvidelse

  • Kan du lage tårn med andre regneregler? Hva skjer om det er lov å bruke 0? Hva med negative tall?
  • Lag et tårn med 5, 6, 7 … tall nederst.

 

Ressursen er utviklet av NRICH

8