Skiskyting

Stikkord: Modellering

Aktivitet

I normaldistansen i skiskyting får utøverne ett minutt i tilleggstid for hver bom på blinkene. Ta utgangspunkt i resultatene fra en øvelse i et OL eller VM.

Hvordan skulle reglene for tilleggstid vært for at de norske utøverne skulle kommet lengst mulig opp på resultatlisten?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.

  • Hva om utøverne hadde fått 2 minutter i tilleggstid? Hva med 30 sekunder?

Mulig utvidelse

Ta i bruk de nye reglene på andre resultatlister, gjerne på tvers av kjønn og årstall. Vil de norske utøverne fortsatt ha gjort det bedre?

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8,9