Cristiano Ronaldos lønn

Stikkord: Modellering

Aktivitet

«Cristiano Ronaldo (37) ankom Saudi-Arabia mandag og presenteres for klubben Al-Nassr FC rundt 17.00 i dag. Portugiseren har skrevet under på en kontrakt som løper fram til sommeren 2025.

(…)

Flere medier og journalister, deriblant overgangsguru Fabrizio Romano og Al Ekhbariya, hevder at Ronaldo vil motta en lønn på 200 millioner euro i året (over to milliarder kroner), inkludert kommersielle avtaler.

For å sette det i kontekst: Ronaldo vil få over 38 millioner kroner i uka, snaut 5,5 millioner kroner om dagen, rundt 228 000 kroner i timen eller 3800 kroner i minuttet

Utdrag hentet fra: https://www.dagbladet.no/sport/ronaldos-nye-monsterlonn/78204057

 

Velg én butikk og lag en plan for bruk av tid og penger. Du skal planlegge for å handle fysisk i butikken og ta med alle varene hjem.

Greier dere fortløpende å bruke opp det Ronaldo tjener?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint. 

  • Hvor lang tid vil det ta å gå inn i en butikk og kjøpe en vare? Hvor lang tid vil det ta å få med seg varen hjem? Og hvor mye har Ronaldo tjent på den tiden? 
  • Hvor mange varer har butikken på lager og hvor ofte har de varelevering? 

Hensikten med oppgaven er å gi elevene et forhold til hvor stor årslønnen er. Det kan være et godt grunnlag for å snakke om hvordan fordelingen av økonomiske ressurser er i verden. 

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

9,10