Læreplankoblet

Idrett og testresultater

Stikkord: Modellering

Aktivitet

Olympiatoppen har testet idrettsutøvere i Norge i spenst og hurtighet. Se vedlegg for resultater.

Hvilken idrett har de beste utøverne basert på testresultatene?

 

Starthjelp

Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.

Mulig tilnærming

I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.

Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.

Mulig støtte

La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.

  • Er like mange utøvere testet for alle idrettene?
  • Hva betyr +- bak de ulike resultatene? Hva har dette å si for de ulike resultatene?

Mulig utvidelse

Lag et system slik at du kan rangere de ulike idrettene, basert på testresultatene.

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

8,9