Idrett og testresultater
Aktivitet
Olympiatoppen har testet idrettsutøvere i Norge i spenst og hurtighet. Se vedlegg for resultater.
Hvilken idrett har de beste utøverne basert på testresultatene?
Starthjelp
Du må selv ta egne valg ved å bestemme avgrensninger og gjøre antakelser. I noen oppgaver må du også finne den informasjonen du trenger for å kunne løse oppgaven.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
På Matematikksenteret.no kan du lese hva modellering er og hvorfor elevene bør arbeide med modellering.
Mulig tilnærming
I arbeid med modelleringsoppgaver er det viktig å opprettholde en balanse mellom veiledning fra lærer og selvstendig arbeid for elevene.
Læreren må la elevene selv bestemme avgrensninger, gjøre antakelser og finne den informasjonen de trenger for å kunne løse oppgaven. Samtidig må læreren kunne gi hint eller stille spørsmål slik at elevene kommer videre i modelleringsprosessen. På Matematikksenteret.no kan du lese mer om undervisning i modellering.
Mulig støtte
La elevene få tid til å tenke selv før du kommer med hint.
- Er like mange utøvere testet for alle idrettene?
- Hva betyr +- bak de ulike resultatene? Hva har dette å si for de ulike resultatene?
Mulig utvidelse
Lag et system slik at du kan rangere de ulike idrettene, basert på testresultatene.
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret