Læreplankoblet

Diskuter og velg

Aktivitet

Denne aktiviteten utfordrer deg til å velge det «beste» tallet for hver av disse setningene.

Snakk gjerne med noen andre om hvordan du tenker. Det kan hende du må estimere, regne eller forske litt.

Send oss gjerne løsningene dine, og husk å forklare hvordan du har tenkt.

1) Det er omtrent 10/500/1000 millioner huskatter i verden.

2) I gjennomsnitt veier en katt 1,5/4,5/8 kilo.

3) Huskatter sover i gjennomsnitt 8–9/13–14/18–19 timer per dag.

4) Det er omtrent 400/600/800 millioner tamhunder i verden.

5) Hundene blir i gjennomsnitt 10–14/14–18/18–20 år.

6) Delfiner lever i grupper på opptil 12/20/30 stykker.

7) Voksne elefanter trenger å drikke omtrent 100/200/400 liter vann om dagen.

8) Halsen til en sjiraff er omtrent 120/170/220 cm lang.

9) Halehårene til en sjiraff er 2/5/10 ganger tykkere enn et gjennomsnittlig menneskehår.

10)  I gjennomsnitt veier en hannløve 180/250/220 kilo.

11) Et løvebrøl kan høres 8/12/16 kilometer unna.

12)  I gjennomsnitt hviler en løve 10/15/20 timer om dagen.

Starthjelp

  • Kan du prøve å estimere?
  • Hva slags ekstra informasjon kan du forsøke å skaffe?

 

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

Denne aktiviteten gir mulighet til å diskutere kvantiteter i påstander, og oppfordrer til estimering, beregning og utforsking for å innhente informasjon.

Elevene må ikke bare bruke kunnskap de har lært på skolen, men også ting de har plukket opp andre steder.

Diskusjonene kan avdekke noen overraskelser, spesielt når det gjelder elevenes forståelse av ulike måleenheter.

Mulig tilnærming

Denne aktiviteten kan passe for små grupper eller til plenumsdiskusjoner, avhengig av erfaringene elevene har. Det kan være nyttig å skrive ut kopioriginalen med de ulike påstandene. De kan også klippes opp, sånn at hver påstand står for seg.

Her kan lærerens rolle være å legge til rette for gode diskusjoner. Etter en innledende diskusjon om hver påstand i fellesskap kan det være fint å dele elevene inn i par eller små grupper, og la hver av gruppene se nærmere på en av påstandene og argumentere for hva som kan være riktig svar. Elevene bør notere tankene sine underveis.

Gode veiledningsspørsmål

  • Så hva tror du/dere om dette argumentet?
  • Hva tenker du om dette?
  • Er du enig i at ...? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvordan kunne du bli mer sikker?

Mulig utvidelse

Elevene kan oppfordres til å lage samme type oppgaver som kan diskuteres av andre.

Elevsvar

Elevene på 3.trinn på Nyborg skole har jobbet med oppgaven på vertikale taver, 3 og 3 elever i tilfeldig valgte grupper. Tavlene innbyr til å kunne skrive akkurat det man tenker der og da, og det er lett å viske bort det som er skrevet. Undervisningen inneholder også samtaler med elevene om hvilke strategier elevene bruker, og hva de tenker. Gruppene har valgt å notere det de fant ut på ulike måter.

Gruppe 1 har brukt tekst og notatform, de har nummerert hvert spørsmål.

Løsningsforslag fra elever


Gruppe 3 har valgt å lage en tabell der de kun har notert inn tall-svarene til diskusjonsoppgavene.

Løsningsforslag fra elever

Ressursen er utviklet av NRICH

8