Læreplankoblet

Hopp på tallinja

Aktivitet

Lea og Tom har hver sin tallinje og tellebrikke. De begynner alltid med tellebrikken sin på 0 på tallinja.

Leas tallinje går fra venstre til høyre, slik:

Tallinjer 1-10

Lea gjør først et hopp på 3 langs tallinja, og så et hopp på 4. Hvor lander hun?

Etterpå begynner Lea på 0 igjen. Hun gjør først et hemmelig hopp langs tallinja. Så gjør hun et hopp på 5 og lander på 9.

Tallinje 1-10

Hvor langt var det hemmelige hoppet hennes?

Så gjør Lea et hopp på 6 og deretter et hemmelig hopp. Hun lander på 10.

Tallinjer 1-10

Hvor langt var det hemmelige hoppet hennes nå?

Toms tallinje går opp og ned som dette:

Tallinje 1-10

Først gjør Tom et hopp på 3 oppover tallinja, og deretter et hopp på 2. Hvor lander han?

Etterpå begynner Tom på 0 igjen. Han gjør et hemmelig hopp oppover tallinja. Så gjør han et hopp på 6 og lander på 8.

Tallinje 0-10

Hvor langt var det hemmelige hoppet hans?

Så gjør Tom et hopp på 4 og deretter et hemmelig hopp. Han lander på 7.

Tallinje 0-10

Hvor langt var det hemmelige hoppet hans nå?

Starthjelp

Det kan være nyttig å ha en egen tallinje å arbeide med. Du kan skrive ut kopioriginalen.

  • Hvis Lea gjorde et hopp på 5 for å komme til 9, hvor begynte hun?
  • Hvordan kan du finne det ut?
  • Hvor langt var hoppet hun måtte gjøre for å komme dit fra null?

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

Denne aktiviteten er fin å prøve når barna/elevene er blitt kjent med tallinja og har begynt å bruke den til addisjon. Oppgaven kan være like fin for å snakke om subtraksjon.

Oppgaven krever mer avansert tenkning sammenlignet med bare å utføre addisjon og subtraksjon, fordi man her vet svaret og skal finne en av addendene. Oppgaven legger til rette for at barna/elevene skal bli mer sikre på å snu operasjoner, og introduserer dem derfor for ideen om at subtraksjon er det motsatte av addisjon, og omvendt. Du trenger imidlertid ikke å bruke disse ordene til å begynne med når dere snakker om oppgaven.

Tanken på å ha et ukjent tall (det hemmelige hoppet) i en utregning (flere hopp langs tallinja) er essensen innen algebra, og denne oppgaven introduserer dette viktige matematiske begrepet, men i en passende kontekst.

Mulig tilnærminger

Begynn med en tallinje som er kjent for barna/elevene, og introduser deretter den vertikale tallinja hvis de ikke har møtt en slik før.

La barna/elevene foreslå tall som kan adderes, og bruk begge tallinjene før du introduserer ideen om et hemmelig hopp. Deretter kan det være passende å prøve noen av dine egne eksempler med gruppa, og spørre barna/elevene hvordan de skal klare å finne tallet bak det hemmelige hoppet. Oppmuntre dem til å forklare med sine egne ord hvordan de tenker, og diskuter hvorfor, eventuelt hvorfor ikke, dette vil fungere.

Gi barna/elevene en tellebrikke og en tallinje å jobbe med, enten individuelt eller i par. Kopioriginalen inneholder to tallinjer fra 0 til 10, en horisontal og en vertikal. Arket skal deles i to. Barna/elevene kan så arbeide med spørsmålene i oppgaven.

Gode veiledningsspørsmål

  • Begynner eller slutter du med det hemmelige hoppet?
  • Kan du vise meg hoppet på tallinja?

Mulig utvidelse

Barna/elevene kan lage sine egne eksempler og prøve dem ut på hverandre.

Etter hvert går det an å bruke en tallinje som går opp til 20 eller 100.

Mulig støtte

Forsikre deg om at barna/elevene teller hoppene de gjør, og at de ikke teller startpunktet. Det kan være en idé å gi dem flere oppgaver der det hemmelige hoppet kommer til slutt, for slike oppgaver er kanskje litt enklere å løse enn oppgaver der det hemmelige hoppet kommer først.

Elevsvar

1.trinn på Nyborg skole har jobbet med Lea og Toms hopp på tallinja. Elevene jobbet to og to i tilfeldig trukne grupper.

Elevene viser på ulikt vis hvordan de har hoppet og funnet de ulike tallene. Noen har telt seg helt fra null, alle har markert start-tallet og slutt-tallet.
I den ene løsningen har elevene skrevet på antallet hopp fra start-tall til slutt-tall inne i hoppene.

Løsningforslag fra elever
Løsningforslag fra elever

 

Løsningsforslag fra elever

Send inn elevsvar

Til enhver tid vil det være mulig å sende inn løsning på noen av oppgavene på Mattelist.

Elever står fritt til å sende inn egne løsninger, men vi vil også gjerne at lærere sender inn besvarelser fra klassen sin.

Løsningsforslag kan bli publisert på sidene. Det kan være stas for klassen, samtidig som at andre elever og lærere kan bli inspirert.


Her er en liten veiledning:

  • Vi ønsker en løsning, ikke kun et svar.
  • Skriv løsningen slik at andre kan forstå hvordan du har tenkt.
  • Send gjerne bilder av arbeidet ditt.
  • Bruk gjerne illustrasjoner, grafer, tabeller, tegninger eller andre ting som viser hvilke hjelpemidler du har brukt i løsningen.
Løsningsforslag kan bli publisert på sidene!

Ressursen er utviklet av NRICH

8