Læreplankoblet

Lag summen

Aktivitet

Plasser tallene fra 1 til 6 i hver trekant med sirkler nedenfor.

Summen på hver side i trekantene skal være lik tallet i midten av trekantformen.

Hvordan vil du gå fram for å plassere tallene og få det til?

Fire trekanter med sirkler i hjørnene og på sidene

Du kan skrive ut kopioriginalene for å skrive ned forsøkene dine.

Starthjelp

  • Hvilket tall vil du prøve å plassere først?
  • Hvorfor plasserte du det tallet der?
  • Forklar hvordan du fant løsningen.
  • Finnes det bare én løsning?
  • Forklar dette forsøket. Hva tror du medeleven din gjorde?
  • Hvordan tror du plasseringen av disse to/tre tallene kan bidra til å løse problemet?
  • Hva tror du medeleven din vil gjøre nå?

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

Denne oppgaven tilbyr en kontekst der elevene kan øve seg på addisjon og subtraksjon. Oppgaven kan løses på flere måter, og elevenes utprøvinger legger grunnlaget for diskusjon om mulige metoder.

Mulig tilnærming

Du kan introdusere aktiviteten ved å tegne en trekant med sirkler som et eksempel på tavla. Begynn med å skrive en sum (9, 10, 11 eller 12) i midten av trekanten, og skriv tallene fra 1-6 et stykke utenfor figuren. Disse skal etter hvert plasseres i sirklene rundt summen. Plasser noen av tallene i sirklene for å lage summen du har bestemt og be elevene diskutere det de ser. Du kan hjelpe dem til å se på summene på hver side i trekanten.

Når du mener at de fleste forstår problemstillingen godt (det betyr ikke nødvendigvis at de har funnet alle løsningene), kan du dele ut kopioriginalen. Elevene kan bruke startideene på arket til å finne flere løsninger. Still spørsmålene: «Hva bør du gjøre nå? Kan du bruke hver startidé til å finne en løsning?». Det kan være greit å lese gjennom hver startidé i klassen før du gir elevene tid til å arbeide med dem. Alternativt kan du dele ut én startidé til hvert par.

Sett av minst 15 minutter til en avsluttende diskusjon. La noen par forklare hvordan elevene kan bruke de tre forskjellige startideene videre. Kanskje finner du ut at enkelte elever brukte helt andre metoder da de arbeidet med oppgaven. Be disse elevene om å dele metodene sine. Mot slutten av klassesamtalen kan det være lurt å diskutere fordelene og ulempene med hver metode. Hvilken metode vil de bruke hvis de skal løse en lignende oppgave i framtiden? Hvorfor?

Det kan bli samtaler som handler om antall mulige løsninger for hver sum. Oppmuntre elevene til å forklare hva de mener er likt, og hva som er forskjellig, i hver kontekst. Det er ikke sikkert at alle er enige!

Gode veiledningsspørsmål

  • Hva vil du prøve først?
  • Hvorfor plasserte du det tallet der?
  • Forklar hvordan du fant løsningen.
  • Finnes det bare én løsning?
  • Fortell om denne metoden. Hva tror du medeleven din har gjort?
  • Hvordan tror du dette kan bidra til å løse problemet?
  • Hva tror du medeleven din vil gjøre nå?

Mulig utvidelse

Elevene kan undersøke om andre summer er mulig. Hvorfor eller hvorfor ikke?

Mulig støtte

Elevene kan bruke forskjellige hjelpemidler for å løse denne oppgaven, for eksempel mini-whiteboards, tallinjer og tellebrikker.

Ressursen er utviklet av NRICH

8