Hvorfor arbeide med denne oppgaven?
Elevene skal utvikle varierte og hensiktsmessige strategier for å løse tilsynelatende uoversiktlige kombinatoriske problem. Videre skal de få øvelse i å presentere egne ideer og løsninger. De får også mulighet til å utvikle et godt matematisk språk og hensiktsmessig bruk av symboler.
Mulig tilnærming
Det ideelle er å lage grupper med tre personer. Hvis det ikke går opp med antallet, kan det være to på en eller to grupper, hvor de kan ha en «usynlig venn». Oppgaven introduseres muntlig, og hver gruppe tildeles 26 tellebrikker. Det er viktig at du som lærer ikke leder elevene inn på spesielle løsningsmetoder og tenkemåter, men snakk med dem om hva det betyr i praksis at 1,1,24, 1,24,1 og 24,1,1 blir forstått som tre ulike løsninger. Tenk gjennom hvordan du kan oppmuntre dem til å gå videre med en idé de selv kommer med. Under oppsummeringen kan elevene i fellesskap vurdere de ulike løsningsforslagene, og sammen tenke ut hvilke som kan generaliseres til enda mer kompliserte situasjoner.
Underveis i gruppearbeidet er det fint å notere hvilke metoder elevene bruker. Velg en fornuftig rekkefølge, og be de utvalgte gruppene vise fram sine løsninger. De kan presentere det muntlig, ved å vise med brikkene, eller tegne og skrive på tavla.
Pass på at elevene får vist de ulike metodene. Utfordre dem til å avgjøre hvilke av metodene som er forståelige og effektive. Videre er det nyttig å se etter matematiske sammenhenger mellom de ulike metodene, og se om noen metoder kan lede til en generalisering.
Gode veiledningsspørsmål
Det er fint om elevene får streve litt med aktiviteten før de veiledes videre. Veiledningen bør være resonnerende og ikke avsløre hva de skal oppdage.
- Hvordan kan du begynne, og hvorfor?
- Hvordan vil du holde oversikt over det du har funnet ut?
- Kan du forenkle problemet og på den måten finne en framgangsmåte?
- Hvordan vet du at du har funnet alle mulighetene?
Mulig utvidelse
- Kan elevene finne ut hvordan fordelingen vil bli om det var 27 drops? 30 drops? Eller n drops?
- Hva om det var 4 elever? 5 elever? Eller m elever?
- Det er en ekstra utfordring på oppgavesiden, hvor elevene skal vurdere 1,1,24, 1,24,1 og 24,1,1 som samme løsning.
Mulig støtte
En problemløsningsstrategi er å forenkle problemet. Elevene kan prøve å forenkle dette problemet. Hva med en fordeling av 5 drops, 6 drops, 7 drops? Hvilke mønstre dukker opp?
Hvordan kan elevene strukturere letingen for å være sikre på at de har funnet alle løsningene?