Minijuletre
Aktivitet
Du trenger:
- ispinner
- trelim
- tusj eller maling
- bilde av grantre i en bok, på iPad e.l.
Forberedelse
Skriv ut et bilde av et klassisk grantre, eventuelt ha det klart på iPad e.l.
Klipp ispinner i ulike lengder, og legg dem i en haug på bordet.
Gjennomføring
La barna begynne med en hel ispinne hver. Denne pinnen er trestammen. Vis bildet av grantreet, og samtal med barna om hvordan treet ser ut. Led oppmerksomheten mot at treet er bredest lengst nede, og at det blir smalere og smalere mot toppen.
Still spørsmål som:
- Hvordan kan vi beskrive grantreet på bildet?
- Hvis dere skal lage et tre av ispinner som ligner på treet, hvordan vil dere gjøre det?
- Vil dere ha litt mellomrom mellom ispinnene, eller skal de ligge helt tett?
- Se på pinnene vi har foran oss. Hva er likt og forskjellige med pinnene?
- Hva annet legger dere merke til?
- Skal vi bruke alle pinnene? Eller er det kanskje for mange, eller for få?
Utfordre barna til å ordne 5-7 pinner i rekkefølge fra kortest til lengst på trestammen sin. Når de har gjort det, kan de lime dem fast.
Når limet har tørket, kan barna dekorere minijuletreet sitt med tusj eller maling.
Lærerveiledning
Hvorfor arbeide med denne aktiviteten?
I aktiviteten undersøker og sammenligner barna lengder på ispinner. Barna må resonnere og argumentere for rekkefølgen av pinner til juletreet sitt. Når forskjellen på lengdene er stor nok vil barna se med øyemål hvilken som er kortest og lengst. Når lengdene er mer like må barna legge pinnene ved siden av hverandre for å se forskjellen direkte. Aktiviteten gir mulighet for erfaringer med begreper som bred, bredest, smal, smalest, lang, kort, lengre enn, kortere enn, øverst, nederst, mange og få.
Send inn elevsvar
Ressursen er utviklet av Matematikksenteret