Læreplankoblet

Puslespillfigurer

Aktivitet

Denne oppgaven egner seg best for grupper på minst fire.
 

Tegnede puslespillbiter med mange farger



Dere må skrive ut kopioriginal 1, og klippe den opp i 12 separate kort. Om dere ønsker større kort, kan dere skrive ut kopioriginal 2.

Del alle kortene mellom dere i gruppen.

Kan dere hver for dere finne ut hvilke figurer dere har en del av på kortene deres?
Kan dere beskrive figurene uten å vise dem til noen andre?
Hvordan vil resten av figurene se ut?

Hvordan kan dere sortere kortene?


 

Starthjelp

Husk at denne aktiviteten er laget for samarbeid i grupper, så du må samarbeide med noen i klassen din, eller prøve å få med deg noen i familien om du arbeider med oppgaven hjemme.
Kan du finne en god måte å organisere kortene på?

Lærerveiledning

Hvorfor arbeide med denne oppgaven?

Intensjonen med denne oppgaven er at elever skal arbeide sammen i grupper for å løse et problem. Oppgaven bidrar også til å utvikle matematiske begreper om figurer og posisjoner. Det tar sannsynligvis ikke en hel time å gjennomføre den.

Mulig tilnærming

Du må skrive ut denne kopioriginalen, eller denne om du ønsker større kort. Klipp kortene opp i 12 separate kort. Du må dele ut alle kortene i hvert sett.

Del ut et sett med små kort til hver gruppe på fire–seks elever, eller ett stort kort til grupper på to–tre elever om du ønsker å arbeide med oppgaven i hele klassen.

Til å begynne med får elevene tid til å se på figurene på egne kort, og til å beskrive hva som er på kortene, uten å vise dem til noen andre. Etter hvert kan du be elevene om å spørre hverandre om kortene. For eksempel kan en elev beskrive et kort for de andre i gruppa, mens de andre prøver å tegne det som beskrives.

Kortene er laget slik at de kan settes sammen som et puslespill som viser de komplette figurene, men det kan være lurt å ikke fortelle dette til elevene med en gang. Du kan i stedet oppfordre dem til å finne gode måter å organisere og sortere kortene på. På dette tidspunktet kan gruppemedlemmer hjelpe hverandre med å finne tilhørende kort, men ikke gi vekk kortene sine til andre. Om dere gjør oppgaven sammen som klasse, kan du bruke skoletyggis til å henge de store kortene opp på en vegg eller en tavle. Oppfordre elevene til å beskrive figurene de kan se underveis mens hele puslespillet blir satt sammen.

Hvis elevene arbeider sammen i mindre grupper eller sammen som klasse, bør du helst ikke intervenere mens de diskuterer. Arbeider de i mindre grupper, kan du be gruppene om å sette kortene sine sammen til det de mener er en løsning på oppgaven. Sett av litt tid slik at alle kan gå rundt i klasserommet og studere det de andre gruppene har gjort.

I en kort oppsummering i plenum kan gruppene forklare organiseringen av kortene sine, og kommentere hvordan de samarbeidet for å komme videre med oppgaven. Som en oppfølging kan elevene lage egne puslespillfigurer som andre elever kan arbeide med. Om dette gjøres på ruteark, blir det lettere å klippe opp.

Alternativt kan du be gruppene gjemme to kort og utfordre dem til å sette sammen puslespillet uten disse kortene. Greier de å tegne det de tror må være på de kortene som mangler? Finnes det mer enn én mulig løsning? Spiller plasseringen av de manglende kortene i puslespillet noen rolle for hvor vanskelig det er å tegne dem?

Gode veiledningsspørsmål

• Fortell meg om figurene på kortet ditt.

• Kan du beskrive dem uten å vise meg kortet?

• Hvordan vil resten av figurene se ut?

• Er det noen som har en del av en gul sirkel, grønn trekant osv.?

• Har du spurt de andre i gruppa om figurene som de har funnet?

• La du merke til noe?

• Kan du organisere kortene på en god måte?

Mulig utvidelse

Elever som mener at denne oppgaven er triviell, har ikke løst den! Hvordan kan kortene organiseres og sorteres? Elevene kan også lage egne puslespillfigurer der de kan bruke alle geometriske former de kjenner.

Mulig støtte

Enkelte elever kan dra nytte av å dele kort og samarbeide med noen som er tryggere på språk om figurer og former enn de selv er.

Ressursen er utviklet av NRICH

8