Kvifor arbeida med denne oppgåva?
Denne oppgåva gir rutineøving i å multiplisera parentesar. Den er også ei god øving for å generalisera og bruka algebra til å studera eit problem, laga hypotesar og tenkja på bevis. Det kan vera ein fin introduksjon til å visa kor kraftfull algebra kan vera, samtidig som det knyter ei geometrisk tolking til dei algebraiske uttrykka.
Mogleg tilnærming
Eit ark med oppgåvene som kan skrivast ut, finst her. Eit ark som viser Karls og Alises måte å tenkja på, finst her.
«Vel fire etterfølgjande tal, og multipliser det ytre paret og det indre paret. Kva to svar fekk de?»
Skriv eit utval av ulike elevsvar på tavla.
«Kva legg de merke til?»
Det indre produktet er alltid 2 større enn det ytret.
«Vil det alltid vera slik? Kan de i tilfelle forklara kvifor?»
Gi elevane litt tid til å diskutera i par. Lytt og prøv å få oversikt over korleis dei argumenterer. Samle klassen, og del alle forklaringar dei har funne. Viss ikkje Karls og Alises forklaringar har dukka opp, kan du visa dei.
«No har me sett kva som skjer med produkta av det indre og det ytre paret i ei mengd med fire etterfølgjande tal. Kva trur de ein matematikar vil spørja om i fortsetjinga?»
Skriv alle elevforslag på tavla. Viss det ikkje kjem nokon idear, kan du bruka nokon av spørsmåla frå oppgåva.
«No skal de finna ut kva som skjer i dei neste oppgåvene, ved å bruka dei kraftfulle representasjonane me har sett på, utan å måtta prøva med fleire taldøme først. Men de kan sjølvsagt utforska ideane ved å bruka taldøme etterpå.»
La elevane få velja kva problem dei vil prøva seg på. Alternativt kan alle finna systemet i kva differansen er, dersom det er fem, seks, sju ... n etterfølgjande tal. Etterpå kan dei raskt finna ut kva differansen blir for eit tilfeldig utval av etterfølgjande tal.
Viss elevane undersøkjer etterfølgjande desimaltal med differens 1 eller 2 eller 3 eller 5 (eller n), kan du utfordra dei til å tenkja over følgjande: Viss me har bevist dette generelt med første tal lik a til dømes, er det då nødvendig å undersøkja om det gjeld for desimaltal (eller brøk ella irrasjonale tal for den saks skuld) med heiltalig differens?
(Svaret er nei, fordi dei algebraiske bevisa berre tek utgangspunkt i at det første talet er eit reelt tal). Dette er med på å gi elevane innsikt i kor kraftfulle generelle bevis er.
Gode rettleiingsspørsmål
Finnes det nokon måte å representera produktpara på som kan forklara mønsteret de har oppdaga?
Mogleg utving
Denne oppgåva tek berre for seg produktpar mellom tal i kvar ende av talfølgjene, dei to første og dei to siste. Inviter elevane til å samanlikna produktpar der det eine er eitt av dei to ytste tala, og det andre er lenger inne i talfølgja. Til dømes kan de studera kva som skjer viss de har eit odde tal tal i følgja, og samanliknar det ytre produktet med kvadratet av det midtarste.