Seks perler

Aktivitet

Dersom du set tre perler på ei tiar-/einarkuleramme, kan du lage tala 3, 30, 12 eller 21.

Fire perlestativ med perler

Undersøk kva for tal du kan lage dersom du har seks perler.

Et perlestativ med seks perler på siden.

Kan du finne alle moglegheitene du kan bruke seks perler på?

Korleis veit du at du har funne alle moglegheitene?

Starthjelp

  • Det kan vere nyttig å ha nokre perler, klossar, teljebrikker eller liknande tilgjengeleg når de skal gjere denne oppgåva.
  • Korleis kan de vere heilt sikre på at de finn alle løysingane?

Løysing

Ali løyste oppgåva slik:

Med seks perler laga eg tala 6, 15, 24, 33, 42, 51 og 60. Eg begynte med alle perlene på einarplassen, så flytte eg ei og ei perle over på tiarplassen. Eg skreiv ned tala eg fekk, i boka mi.

Eg såg at når det var tre perler, vart det fire ulike tal, og når det var seks perler, vart det sju ulike tal. Det syntest eg var spennande, og eg lurte på om eg kunne lage fem tal med fire perler, så eg prøvde det også.

Lærarrettleiing

Kvifor arbeide med denne oppgåva?

Denne aktiviteten er enkel, men god, og kan få elevane til å utforske tal og plassverdisystemet. Aktiviteten legg til rette for gode samtalar om korleis ein kan notere funn, og oppfordrar til systematisk arbeid.

Oppgåva gir moglegheiter til å leggje vekt på problemløysing, resonnering og argumentasjon, tre av kjerneelementa i matematikk.

Mogleg tilnærming

Du kan begynne aktiviteten med å vise elevane eitt av eksempla med tre perler. Spør dei deretter om det finst andre måtar å arrangere perlene på, og sei dei nye tala høgt saman. Det kan vere greitt å ha ei enkel kuleramme på ei interaktiv tavle, slik at de kan flytte over perlene saman. Legg vekt på spørsmål som utfordrar elevane til å forklare korleis dei kan vere sikre på at vi har funne alle løysingane.

Etter ei slik innleiing kan elevane arbeide i par med å utforske problemet med seks perler. Ved å arbeide i par får dei moglegheit til å diskutere og prøve ut ideane sine. Det kan vere nyttig å ha eit variert utval av utstyr tilgjengeleg, men la elevane velje sjølve.

I ein klassesamtale kan elevane samanlikne ulike framgangsmåtar og ulike måtar å skrive ned resultata sine på. Diskuter fordelar med dei ulike framgangsmåtane. Kva for metodar fungerer best dersom vi skal vere sikre på at vi har alle moglegheitene? På dette tidspunktet kan elevane arbeide vidare med å finne alle moglege løysingar, og korleis dei kan vere sikre på at dei har funne alle. Det kan hende at nokre av elevane endrar dei skriftlege arbeida sine no.

Du kan også be elevar teikne inn nokre av løysingane sine på kulerammer. Deretter kan klassen saman undersøkje om dei har funne alle løysingane. Diskuter ulike måtar å vere systematisk på. Framhev at det ikkje finst éin rett måte å gjere det på, det vil vere ein styrke om elevane kan sjå fleire ulike systematiske framgangsmåtar.

Gode rettleiingsspørsmål

  • Kva kan de fortelje meg om dei tala de har funne?
  • Finst det fleire måtar å arrangere dei seks perlene på?
  • Korleis kan de vere sikre på at de har alle løysingane?

Mogleg støtte

Somme elevar synest det er enklare å gå frå tre til fire perler, ikkje hoppe rett til seks. Å bruke konkretiseringsmateriell, slik som teljebrikker, er essensielt for dei som strevar med å forstå problemet. Elevane kan finne eigne løysingar som de kan samle. Samlinga med løysingar kan dei deretter organisere for å finne system.

Mogleg utviding

Ved å bruke fleire perler kan ein utvide oppgåva. Kor mange moglegheiter finst det med sju perler? Åtte? Finn dei nokon samanheng mellom dei ulike svara?

En annan måte å utvide oppgåva på er å ta med hundrarplassen. Kor mange moglegheiter finst det då?

Ressursen er utviklet av NRICH

8