Kvifor arbeide med denne oppgåva?
Denne oppgåva gir elevane høve til å reflektere over strukturane som ligg under multipler og restar, og ho kan også utfordre dei til å lage fine generaliseringar og grunngivingar.
Mogleg tilnærming
Begynn med å vise elevane bilete av dei fire posane med tal. Anten eit bilete av posar med tala 1, 4, 7 og 10, eller eit av posar med tala 7, 10, 13 og 16. Du kan velje kva bilete du vil bruke i oppgåva til elevane.
La elevane velje tre tilfeldige tal og leggje dei saman. Dei kan ta kva som helst tre tal, gjerne fleire frå same pose. Deretter samlast ein del av summane dei har komme fram til på tavla.
Mange elevar vil sikkert sjå at alle tala er tal i 3-gangen.
«Prøv å finne tre tal som til saman ikkje er i 3-gangen. Viss de ikkje klarer å finne nokon slike tal, må de prøve å finne ei forklaring på kvifor det er umogleg.»
La elevane arbeide saman ei stund i par. Gå rundt i klassen, og prøv å danne deg eit bilete av kor mykje dei forstår. Så samlast klassen til ein felles samtale for å dele det dei har funne ut.
Dersom klassen ikkje har funne nokon representasjonar som er til hjelp for å forstå dette forholdet, kan du vise dei Karls og/eller Alises representasjonar av problemet. Bruk tid på å få elevane til å forstå kvifor alle summane blir tal i 3-gangen.
«No må de undersøkje vidare kva som skjer med summane viss de trekkjer fire, fem, seks … tal frå posane. Om ei stund kjem eg til å plukke ut ganske mange tal frå posane. De skal få vite kor mange tal eg vel, og så blir det utfordringa dykkar å fortelje kva som er spesielt med den summen eg kjem til å få.»
Gi elevane tid til å arbeide samen i par med problemet. Samle til slutt alle, og spør dei kva som vil bli spesielt med summen viss dei plukkar ut 99 tilfeldige tal frå posane og legg dei saman. Kva blir spesielt med summen viss dei vel 100 tal og legg dei saman? Elevane skal forklare korleis dei tenkjer, ut frå strukturen i problemet, ikkje berre ut frå eit mønster.
Gode rettleiingsspørsmål
-
Kva er den minste summen eg kan lage?
-
Kva er den nest minste summen?
-
Kva er spesielt med tala som er i desse posane? Kva eigenskap har tala i alle fire posane?
Mogleg støtte
Byrj med å be elevane å finne ut kva som skjer viss dei vel to, tre, fire … tal frå posar som inneheld tala 2, 4, 6 og 8. Kan dei beskrive det dei finn ut? Og kan dei forklare det?