Nesten 1
Aktivitet
Nedanfor ser du seks brøkar:
161253532041558
Vel nokre av brøkane, og legg dei saman. Du kan bruke så mange av brøkane du vil, men kvar av dei berre éin gong.
Kan du få eit svar som er nær 1?
Kor nær 1 kan du komme?
Starthjelp
- Prøv å leggje ein brøk som er større enn 12 saman med mindre brøkar for å komme nær 1.
-
Du kan tilnærme kvar brøk til ein brøk du kjenner godt, og så bruke han til å anslå moglege løysingar.
-
Du kan lage ei lang tallinje frå 0 til 1, og plassere dei seks brøkane på tallinja.
-
Det er alltid enklast å leggje saman brøkar med same nemnar.
Løysing
Ingen sum blir nøyaktig lik 1. Ei løysing som ligg nær 1, er
16+415+35=5+8+1830=3130=1,03
Det er enklare å samanlikne brøkane ved å utvide alle til dei får same nemnar:
Først må vi finne fellesnemnaren:
6=2⋅325=5⋅55=520=2⋅2⋅515=3⋅58=2⋅2⋅22⋅2⋅2⋅3⋅5⋅5=600
Fellesnemnaren er 600.
Når vi gjer om til 600-delar, blir dei seks brøkane slik:
10060024600360600160600375600
Det kan gjere det lettare å sjå:
35+320+415=360600+90600+160600=610600=1160
Dette er summen som kjem nærast 1.
Lærarrettleiing
Kvifor arbeide med denne oppgåva?
Å addere og subtrahere brøkar er ein prosedyre som mange elevar synest er vanskeleg. Det er viktig å gi øvingar som ikkje opplevast som ei nøyaktig gjentaking av oppgåver dei har gjort mange gonger tidlegare.
Ein måte å unngå opplevinga av å få stadig fleire oppgåver av same type, er å leggje øvinga inn i eit større problem som elevane skal prøve å løyse.
Mogleg tilnærming
Skriv desse seks brøkane på tavla.
161253532041558
«Kva kan du seie om desse seks brøkane?»
Oppmuntre elevane til å seie alt dei kan komme på. Slike spørsmål gir god øving i å vere matematisk observant.
«Kva brøk trur du er størst? Kva er minst? Kvifor?»
Sidan alle brøkane er uttrykte slik at dei ikkje kan forkortast, er det lett å sjå at ingen er like. Elevane kan samanlikne dei ved å gi dei felles nemnar eller regne dei om til desimaltal.
Men prøv å oppmuntre dei til å finne ut mest mogleg ut frå det dei kan om brøk, utan å måtte rekne, til dømes slik:
- Sidan 120 er større enn 125, er 320 heilt sikker større enn 125.
- "Skriv ein brøk som er lik 35. Og ein til, og ein til..."
- Skriv brøkane på tavla. Det vil sikkert komme forslag som 610, 3050, osb.
- "Skriv ein brøk som er lik 35 med oddetal i nemnaren."
- "Skriv ein brøk som er lik 35, der nemnaren er eit femsifra tal som ikkje sluttar på 0."
- La så elevane gjere det same med 58.
- "Korleis kan du leggje saman 35 og 58 uten lommereknar?"
- "35+58 er litt meir enn 1. Er det mogleg å finne ut at summen av desse brøkane blir større enn 1, utan å rekne det ut nøyaktig?"
Begge brøkane er større enn 12, så summen må bli større enn 1.
Gå tilbake til oppgåva:
Nedanfor ser du seks brøkar:
161253532041558
Vel nokre av brøkane og legg dei saman. Du kan bruke så mange av brøkane du vil, men kvar av dei berre éin gong.
Kan du få eit svar som er nær 1?
Kor nær 1 kan du komme?
Presiser at elevane ikkje får bruke lommereknar. Oppmuntre dei til å snakke med partnaren sin viss dei er usikre på korleis dei skal starte.
Gi elevane tid til å arbeide med problemet. Dette gir læraren eit fint høve til å gå rundt og sjå kva dei gjer.
Viss nokon til dømes meiner at 1112 er nærast 1 (16+35+320), fordi dei "er berre 2 unna", det vil seie 112, kan dei vurdere kor mykje dette avviket utgjer. Viss dei får bruke lommereknaren, vil dei finne at løysinga er meir enn 8 % (av 1) mindre enn 1, så dei må forsøke å komme nærare.
Bruk rikeleg tid til å dele løysingar og diskutere og resonnere.
Mogleg utviding
Finn ein sum som er så nær 12 som mogleg.
Ressursen er utviklet av NRICH