Styrkedrikk

Stikkord: Tallforståelse

Aktivitet

Sett frem utstyret og lag en historie

Sett frem tre glass med vann eller saft i ulike farger, tre skjeer i ulike størrelser og en større skål til å blande i. Snakk med barna om hva de ser og bruk matematiske begreper reflektert og aktivt. Bruk begreper som liten, mellomstor, stor og navnet på fargene der det er meningsfullt og naturlig.

Lag en historie sammen med barna om blandingen dere skal lage og hva den skal brukes til. Dere kan for eksempel lage en styrkedrikk til en syk bamse, en heksedrikk til Halloween, eller en koselig julegryte i desember, eller noe helt annet.

Illustrasjonsbilde

Bland sammen etter oppskrift “i hodet”

Fortell barna at oppskriften finnes inni hodet ditt, og inviter dem til å hjelpe deg med å blande sammen tilhørende antall skjeer og farger i den store skålen, etter hvert som du “husker” oppskriften. Barna kan samarbeide om å utføre de ledd i oppskriften som blir gitt. Videre kan du oppmuntre barna til å lete i sitt eget hode etter nye deler i oppskriften og dermed kan alle sammen bidra til å lage en skikkelig magisk mikstur. For eksempel kan du bidra med følgende deler av oppskriften: 

  • tre store skjeer med gult og en liten skje med grønt  
  • like mange små skjeer med blått som barnet er antall år 
  • en liten skje med grønt for hvert barn i barnegruppa 
  • like mange små skjeer med rødt som terningen viser 
  • osv.

For å utfordre barnas tallforståelse ytterligere kan du late som du glemmer deler av oppskriften og barna må hjelpe deg å fylle ut manglende informasjon. For eksempel kan du si at det skal være tre små skjeer med gult, og så direkte etter at disse har kommet i skålen så kommer du på at det ikke var tre skjeer, men fem. Her må barna sammen finne ut hvordan de kan løse dette.

Inviter barna til å lage sin egen oppskrift

Etter at dere har laget blandingen basert på oppskriften du har i hodet så kan du oppmuntre barna til å lage sin egen oppskrift. Gi barna tilgang på fargeblyanter og ark. Det kan være lurt å si til barna at de skal vise deg oppskriften sin på arket, heller enn at de skal skrive eller tegne den. På den måten vil barnas egne uttrykk bli begrenset så lite som mulig. Barna bør få god tid til å utforme sin egen oppskrift. Innled samtaler med barna der de kan sette ord på hvordan de tenker og hvordan de velger å strukturere teksten sin. Oppmuntre alle barna til å fortelle om oppskriften sin, beskrive tegnene de har på arket, eller forklare hvordan styrkedrikken blir til. På denne måten blir det tydelig at alle løsninger blir behandlet med samme respekt, og at alle sine ideer blir lyttet til og verdsatt. Det beste er hvis pedagogen og barna sammen kan lage alle sine oppskrifter – da har dere styrkedrikk til både store og små i lang tid.

Spørsmål som kan stilles når dere lager de ulike oppskriftene:

  • Fortell meg om det du viser her...?
  • Så lurt at du...
  • Nå skal vi sammen se på...
  • Hva tror dere andre kommer til å skje?
  • Hvorfor ble det sånn?

 Spørsmål som kan stilles når barna viser sin egen oppskrift:

  • Takk for at du vil vise oppskriften din til oss. Hva ser vi her?
  • Kan du fortelle meg om ...?
  • Hvordan vil du beskrive den?
Illustrasjonsfoto

Lærerveiledning

Hvorfor jobbe med denne aktiviteten?

Denne aktiviteten er med på å gi barna erfaringer med telling, antall og ulike måter å representere tall på. Barna får videre erfaringer med størrelser som liten, mellomstor og stor. Når barna hjelper til med å helle riktig antall skjeer oppi beholderen så får de erfaringer med telleramsen. I tillegg til å koble telleramsen til én og én skje når de teller, så må de også slutte å telle når de kommer til riktig antall skjeer. Barn har gjerne erfaringer fra før med å telle alt til det blir tomt, og at de dermed stopper først når det ikke er flere objekter igjen å telle. Deretter gjentar de antallet som «navnet» på det siste objektet de har talt, uten at de nødvendigvis forstår at dette tallet representerer antallet i hele mengden. Når de blander styrkedrikk må barna stoppe tellingen når de har kommet til riktig antall selv om det er mer saft igjen i glasset - og det utvikler forståelse for hva antall innebærer.

Når barna viser sin egen oppskrift på arket, er det spennende å se deres store kreativitet i hvordan de gjør dette. Barna viser ofte helt ulike fremgangsmåter og det viser at barna tenker forskjellig om abstrakte matematiske begreper. Både knyttet til tall og til størrelser velger barna ulike representasjoner og tilpasser disse til eget nivå.

Siden dette er en åpen og inkluderende aktivitet får alle barna mulighet til å delta likeverdig, og de får alle utforske telling og mengdebegreper på varierte måter gjennom kroppslige erfaringer og rike samtaler.

Send inn elevsvar

Ressursen er utviklet av Matematikksenteret

17