En by av tårn

Aktivitet

Du trenger:

Klosser/ byggemateriale i ulike former og størrelser, bilder av ulike tårn

Aktivitet

Mange barn liker konstruksjonslek med ulike typer klosser. Personalet kan berike barnas konstruksjonslek med matematikk ved å foreslå å bygge en by av tårn.

Tilby barna et stort utvalg med klosser i ulike former. Snakk sammen om egenskapene til klossene mens dere bygger.
Still spørsmål som:

  • Hva gjør at den klossen passer til å ha øverst i tårnet?
  • Hvilken kloss er den høyeste i tårnet ditt?
  • Hvordan kan vi gjøre tårnet høyere?
  • Hva skjer hvis vi setter to like klosser oppå hverandre?
  • Hva skjer hvis vi snur den klossen? 
428 - bilde 1

Starthjelp

For de som synes det er utfordrende å bygge med små klosser, kan dere bygge tårn av større materiale, f.eks. skoesker. Dere kan også foreslå å bygge et tårn til en liten mus e.l. for å slippe å bygge så høyt.

For å inspirere barn til å bygge ulike typer tårn, kan du finne fram bilder av kjente tårn. Kanskje er det noen tårn i nærheten av barnehagen? Tilby deg å hjelpe med å starte å bygge.

Lærerveiledning

Hva ønsker vi med denne oppgaven

I denne aktiviteten blir barna kjent med egenskaper ved tredimensjonale figurer når de: 
- velger passende klosser som representerer noe annet eller som passer inn i en struktur
- bruker hverdagsspråk til å beskrive former som myk, hard, skarp, glatt, som en boks, som et tak o.l
- bruker matematiske begrep til å beskrive former som hjørne, sidekant, rektangulær, sylinder o.l

I tillegg blir barna kjent med romlige egenskaper som plassering og symmetri når de: 
- bruker begreper som på toppen, ved siden av, under, foran, bak, mellom, til høyre og venstre o.l
- bruker symmetri for å plassere klossene og skape mønster i konstruksjonen
- forbinder ideen om balanse og valg av klosser

Mulig utvidelse

For den avanserte byggeren: Utvid aktiviteten ved å finne fram bilder av kjente tårn. Disse bildene kan du skrive ut og henge opp, eller vise på skjerm. Dere kan f.eks  lete fram bilder av: Tyholttårnet (Norge),  Turning Torso (Sverige), Big Ben (Storbritannia), Eiffeltårnet (Frankrike), Sutyagin House (Russland),  Spiral Minaret (Iraq), Burj Kalifa (Dubai), Robot Building (Thailand), Taipei 101 (Kina), Space Needle (USA).

Snakk sammen om hva som er spesielt med akkurat disse tårnene: Er det høyest? Vrir det seg på en spesiell måte?
Oppmuntre deretter barna til å bygge et eget tårn inspirert av disse bildene.
Snakk sammen mens dere bygger.

Still spørsmål som:

  • Hvilke klosser trenger vi?
  • Hvilke endringer må vi gjøre for å få til det vi ønsker?
  • Hva gikk greit og hva var vanskelig? Kanskje vi kan skrive ned tips til andre som vil bygge det samme tårnet?

Dokumentasjon:

Beskriv tårnet du har bygget: Hvordan ser det ut ovenfra? Fra siden?

Kan vi tegne et bilde av tårnet slik at vi husker det til senere? Kan vi ta bilder av byggeprosessen og/eller det ferdige resultatet slik at vi kan bygge det samme eller et lignende på nytt?

Send inn elevsvar

17